123inkt.nl verliest rechtszaak van HP

123inkt.nl verliest rechtszaak van HP

Webwinkel 123inkt.nl moet stoppen met de verkoop van HP-cartridges zonder originele buitenverpakking. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een zaak die was aangespannen door printerfabrikant HP.

De webwinkel verkoopt sinds begin dit jaar in meerdere landen diverse soorten HP-cartridges in milieuverpakkingen. Op de Belgische website staat bij de producten bijvoorbeeld 'zonder overbodig plastic en karton'.

HP sommeerde 123inkt hiermee te stoppen. Volgens de printerfabrikant maakt de webwinkel zich schuldig aan merkinbreuk en onrechtmatig handelen. Zo zou bijvoordbeeld belangrijke informatie over garantie ontbreken en zou afbreuk worden gedaan aan de merk- en productbeleving. De webwinkel ging door met de verkoop.

De rechtbank stelt HP in het gelijk. Als 123inkt de verkoop niet staakt, moet het een dwangsom van 5000 euro per dag betalen, tot een maximumbedrag van 1 miljoen euro.

HP en 123inkt zijn al jaren in juridische procedures verwikkeld. Steen des aanstoots: de (goedkopere) huismerkcartridges van het Nederlandse bedrijf. Zo blokkeerden printers van HP de niet-originele cartridges.

Reacties 2


31 okt, 16:36

Het probleem hier is dat 123inkt originele gebruikte cartridges zelf hervult en verkoopt als nieuw. dat was alleen lastig om voor de rechtbank duidelijk te maken, vandaar deze juridische shortcut. Printerfabrikanten maken zich schuldig aan onethisch gedrag, maar 123inkt kan er ook wat van


Max Von Klebu 19 jun, 18:27

Als je verdienmodel is gebaseerd op totale en volledig uit de hand gelopen overpricing ( de inkt die in je printer zit, kost namelijk bijkans niets). Dan wordt je verdienmodel op een dag aangepakt, tzja heeeeel gek.... not.....
Het is net als parfum. Gemiddeld is de verpakking van je geurtje tussen de 30 en 50 KEER duurder om te maken dan wat er in je flesje zit, oopsie....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!