Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Google en Adidas.
Klarna
Betaaldienst Klarna zet vol in op ChatGPT, de slimme AI-gedreven tekstgenerator waar menigeen niet over uitgepraat raakt. De plugin voor online winkelen is nu wereldwijd beschikbaar. Daarmee kunnen consumenten bij ChatGPT voor cadeau-advies terecht. Wie bijvoorbeeld vraagt wat populaire koptelefoons zijn, krijgt binnen enkele seconden suggesties voorgeschoteld. Die kunnen dan ook meteen worden aangeschaft.
Google
Virtueel kleding passen kan voortaan ook via Google Shopping. De primeur is voor de Verenigde Staten. Na een zoekopdracht duikt daar de knop 'try on' op. Consumenten kunnen daar een (echt) model kiezen en zien hoe het kledingstuk staat. De maten lopen...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Google en Adidas.
Klarna
Betaaldienst Klarna zet vol in op ChatGPT, de slimme AI-gedreven tekstgenerator waar menigeen niet over uitgepraat raakt. De plugin voor online winkelen is nu wereldwijd beschikbaar. Daarmee kunnen consumenten bij ChatGPT voor cadeau-advies terecht. Wie bijvoorbeeld vraagt wat populaire koptelefoons zijn, krijgt binnen enkele seconden suggesties voorgeschoteld. Die kunnen dan ook meteen worden aangeschaft.
Google
Virtueel kleding passen kan voortaan ook via Google Shopping. De primeur is voor de Verenigde Staten. Na een zoekopdracht duikt daar de knop 'try on' op. Consumenten kunnen daar een (echt) model kiezen en zien hoe het kledingstuk staat. De maten lopen uiteen van XXS tot 4XL. De geselecteerde modellen hebben verschillende huidtinten, haartypes en etnische achtergronden. In eerste instantie gaat het om bovenkleding voor vrouwen van merken als Anthropologie, Everlane, H&M en Loft. Er komen meer opties aan, waaronder shirts voor mannen.
Adidas
Sportmerk Adidas lanceert in samenwerking met web3-kunstenaar Fewocious een digitale sneakercollectie. Inschrijven voor het goedkoopste model kan vanaf donderdag voor 0.2 Ethereum, oftewel (zo weten kenners) zo'n 300 euro. De sneakers hebben een speels zwart/wit design en krijgen ook een fysieke tegenhanger. Er verschijnen 4500 NFT's (eigendomscertificaten). Adidas begeeft zich al langer in de wereld van de metaverse en NFT. Zo waren er al samenwerkingen met Bored Ape Yacht Club, Punks Comic en gmoney.