Lidl krijgt van het hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk toestemming voor een gerechtelijk bevel, zodat Tesco geen inbreuk mag maken op het handelsmerk. De Duitse discounter heeft zijn Britse concurrent voor de rechter gesleept om het kleurgebruik van zijn hoofdlogo.
In de zomer van 2022 spande Lidl een rechtszaak aan tegen Tesco voor het schenden van zijn handelsmerk en auteursrecht. De reden: de gele cirkel met blauwe achtergrond die bekend zijn als Lidl’s logokleuren worden ook door Tesco gebruikt om aanbiedingen voor zijn loyaliteitsprogramma te promoten. Volgens Lidl heeft Tesco de branding gekopieerd om te kunnen meeliften op zijn ‘goede reputatie'.
Lidl wordt door het hooggerechtshof in het gelijk gesteld en mag nu gebruikmaken van een gerechtelijk bevel, wat volgens de rechter nodig is om te voorkomen dat de Britse supermarktketen consumenten zou 'misleiden'. Tesco hoopte nog op een kleine schadevergoeding, maar moet binnenkort via het gerechtelijk bevel alle promoties verwijderen. Dit omdat Tesco volgens de rechter wel degelijk meer winst zou maken door Lidl’s goede reputatie.
Het verwijderen van alle logo's kost Tesco naar schatting zo'n 8 miljoen pond, omgerekend zo'n 9,3 miljoen euro.
Dylan Hulst 26 jun, 21:52
Gerard van Gummigalgen 26 jun, 21:36