ACM: stop met misleidende afteltimers

ACM: stop met misleidende afteltimers

In Nederland maken tientallen webshops op een misleidende manier gebruik van een klok die aangeeft wanneer een aanbieding afloopt. De ACM maant de webshops te stoppen met deze zogeheten countdowntimers. 

Naast de promotie van een product plaatsen sommige e-commercespelers een timer, die aftelt hoe lang de aanbieding nog duurt. Mits de aanbieding ook daadwerkelijk afloopt, is zo'n timer niet verboden. Volgens een analyse van ACM zijn de aanbiedingen van 41 Nederlandse webshops echter niet tijdelijk: ook na afloop van de timer loopt de aanbieding gewoon door, of wordt er een nieuwe timer gestart met hetzelfde of een beter aanbod.

Aangezien consumenten onder druk worden gezet om sneller over hun aankoop te beslissen, is dit volgens de ACM wel verboden. In dit geval is er sprake van misleiding. 

De webshops die deze countdowntimers gebruiken, worden verder niet vervolgd. Wel krijgen ze een tik op de vingers. Directeur Edwin van Houten: “Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden. Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kunnen we effectief handhaven."

Reacties 1


Nils Kijkuit 27 jun, 11:19

Er is een verschil tussen verleiden en misleiden. Ook de marktkoopman roept, als z'n kraam nog vol ligt: "wie maakt me los". Maar om nu alles onder dark patterns te scharen gaat te ver. De consument is heeft altijd de vrije keus om te kopen (en terug te sturen), dus laten we de (online) winkelier ook niet te veel beknotten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!