In 2022 zijn er 43 miljoen minder pakketten verstuurd dan in het jaar ervoor. Dat blijkt uit de post- en pakketmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het aantal postpakketten steeg van 399 miljoen in pre-coronajaar 2019, naar 654 miljoen in 2021. In het jaar daarop, toen alle coronamaatregelen waren afgebouwd, daalde het aantal verstuurde pakketten met 6 procent.
Vorig jaar verstuurden bedrijven 31 miljoen minder pakketten naar consumenten. Ook het aantal pakketten dat tussen consumenten werd verstuurd daalde (-3 miljoen). Ook bedrijven verstuurden onderling minder pakketten (-9 miljoen).
Webshops versturen steeds meer hun pakketjes als brievenbuspakje vanwege de kosten en duurzaamheid. In 2022 nam het aantal brievenbuspakjes toe met een miljoen. Tijdens de coronaperiode verdubbelde dit aantal van 29 miljoen (2019) naar 58 miljoen (2021). Het grootste deel (86 procent) daarvan zijn pakjes die van bedrijven naar consumenten worden gestuurd.
PostNL en DHL zijn de grootste spelers op de zakelijke markt van pakketbezorging. Respectievelijk hebben zij een marktaandeel van 55 en 40 procent.
Reacties 0