'Supermarkten gaan wisselend om met plastictoeslag'

'Supermarkten gaan wisselend om met plastictoeslag'

De verplichte toeslag voor plastic wegwerpverpakkingen in supermarkten bedraagt tussen de 1 en 5 cent. Sommige ketens nemen die toeslag voor eigen rekening, anderen verwerken hem in de prijs, blijkt uit een rondgang van NU.nl.

Supermarkten mogen sinds 1 juli geen eten en drinken meer in plastic wegwerpverpakkingen verkopen zonder een toeslag te rekenen. Lidl neemt die toeslag voor eigen rekening: de discounter verhoogt de prijzen niet, maar vermeldt wel de heffing van 1 cent op de bon en prijskaartjes. Ook Jumbo en Albert Heijn hebben de prijzen niet verhoogd, de heffing is bij deze ketens bij de prijs inbegrepen.

Coop en Plus kiezen er wel voor om producten in wegwerpplastic met 5 cent in prijs te verhogen. Datzelfde geldt voor Dirk.

Supermarkten gaven eerder aan te hopen op collectief beleid rondom de plastictoeslag, maar toezichthouder ACM ging daar voor liggen. Daardoor kan iedereen nu voor zich bepalen hoe met de nieuwe regels wordt omgegaan.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!