Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Mango, Auchan en Etos.
Mango
Met de komst van ChatGPT zou je bijna vergeten dat de metaverse onlangs ook nog een grote hype was. Iets wat Mango niet is vergeten: de Spaanse moderetailer is achter de schermen druk bezig in deze virtuele wereld. En wel met een investering, in avatar-maker Union Avatars. Met een kapitaalinjectie in deze startup wil het modebedrijf sneller inspringen op trends in de metaverse, zoals het creëren van 'hyperrealistische avatars'. Die avatars kunnen worden gebruikt op social media, VR-omgevingen en gaming - zoals verschillende plekken in de metaverse.
Wanneer er virtuele outfits te vinden zijn van Mango in de metaverse, is nog niet bekend.
Auchan
Kassaloze winkels winnen ook aan populariteit in Oost Europa: de Franse supermarktketen Auchan heeft...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Mango, Auchan en Etos.
Mango
Met de komst van ChatGPT zou je bijna vergeten dat de metaverse onlangs ook nog een grote hype was. Iets wat Mango niet is vergeten: de Spaanse moderetailer is achter de schermen druk bezig in deze virtuele wereld. En wel met een investering, in avatar-maker Union Avatars. Met een kapitaalinjectie in deze startup wil het modebedrijf sneller inspringen op trends in de metaverse, zoals het creëren van 'hyperrealistische avatars'. Die avatars kunnen worden gebruikt op social media, VR-omgevingen en gaming - zoals verschillende plekken in de metaverse.
Wanneer er virtuele outfits te vinden zijn van Mango in de metaverse, is nog niet bekend.
Auchan
Kassaloze winkels winnen ook aan populariteit in Oost Europa: de Franse supermarktketen Auchan heeft zijn kassaloze concept voor het eerst geopend in Polen. De kassaloze winkel heeft onlangs zijn deuren geopend in de Poolse hoofdstad Warschau. In de winkel worden de betaalpas en smartphone van de klanten gescand, waarna ze vervolgens in de gaten worden gehouden door camera's en sensoren. In de 75 vierkante meter tellende winkel kunnen zo'n dertig klanten tegelijk terecht. Op den duur moeten er ook grotere winkels komen in Polen: de locatie Auchan Go is de eerste van velen. Althans, als het aan de supermarktketen zelf ligt: in totaal moeten er de komende jaren zo'n veertig kassaloze supers komen, verspreid over het land.
Etos
Ahold Delhaize-dochter Etos heeft een opvolger van de app Etos Extra gelanceerd: Mijn Etos. Deze app moet beter passen bij de behoeften van klanten. Zo is er een nieuw loyaliteitsprogramma opgetuigd, waarmee klanten meer persoonlijke aanbiedingen krijgen. Wat dat betreft doet de nieuwe app denken aan Albert Heijns digitale omgeving. In plaats van de vijf Bonus Box-aanbiedingen van Albert Heijn, krijgen Etos-klanten drie persoonlijke Voordeelbox-acties. Ook kunnen klanten hier gebruikmaken van de AirMiles-klantenpas. In de app wordt ook gefocust op het brengen van meerwaarde in de vorm van advies. Klanten kunnen er bijvoorbeeld terecht voor advies over huidverzorging, supplementen en mondverzorging.