Na de coronapiek in 2020 en in 2021 blijven Nederlanders geld uitgeven aan e-commerce. Het aandeel online is eind 2022 boven pre-coronaniveau, toont onderzoek van vastgoedadviseur CBRE aan.
Nederland behoort tot de zes grootste e-commercemarkten van Europa, die in totaal goed zijn voor 72 procent van de e-commerceuitgaven in Europa. Ook in Duitsland, het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië wordt veel online gekocht. België valt buiten die top zes.
Ons land is goed voor 5 procent van de totale onlineomzet van retailers in Europa. Opvallend is wel dat Nederlanders volgens CBRE relatief vaak de winkelstraat bezoeken, in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsers en Fransen.
Het aandeel van online lag voor de coronacrisis in Nederland op 15 procent, wat steeg tot 22 procent in 2021. Eind 2022, aan het einde van de coronacrisis, lag dat percentage weer op 18 procent. CBRE verwacht dat het aandeel online in het shopgedrag 30 procent is in 2030.
Reacties 0