Foodwatch: 'Retailmerken overtreden verbod op voedselreclame voor kinderen'

Foodwatch: 'Retailmerken overtreden verbod op voedselreclame voor kinderen'

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat retailers, supermarkten en marktplaatsen nog steeds bekende kinderidolen gebruiken als reclame op voedselverpakkingen. Amazon, bol.com, Dekamarkt, Dirk, Jamin, Spar en Vomar maken zich hier ondanks het verbod nog schuldig aan.   

De retailmerken bieden onder andere snoep, ijsjes en drankjes aan met bekende karakters zoals Paw Patrol, Minions, My Little Pony en Spongebob. Het plaatsen van zogenaamde licensed media characters op voedingsmiddelen mag niet meer sinds juli 2020. 

"Dat we in twee weken tijd tientallen overtredingen tegenkomen is voor ons een teken dat voedselfabrikanten en verkopers de regels ongestraft aan hun laars lappen", zegt campagneleider Frank Lindler.

Foodwatch heeft de Reclame Code Commissie gevraagd onderzoek te doen naar de merken.

De voedselwaakhond benadrukt dat sommige retailmerken eerder de fout in gingen, met het overtreden van de reclamecode met kinderpaaseieren. In april moesten onder meer Amazon en bol.com zich hiervoor al verantwoorden voor de Reclame Code Commissie. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!