De Lekkerbekjes van het eigen merk van Albert Heijn zijn verkozen tot meest misleidende product van 2024. De supermarktketen kreeg 39 procent van de stemmen in de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond Foodwatch. Albert Heijn wilde de prijs niet in ontvangst nemen.
De kritiek op de AH Lekkerbekjes draait om de samenstelling van het diepvriesproduct. Hoewel het gewicht van 100 gram per stuk ongewijzigd bleef, daalde het visgehalte van 75 procent naar 55 procent, terwijl de korst dikker werd. Albert Heijn verklaart dat een dikkere korst beter gewaardeerd wordt door consumenten, zo zou blijken uit een eigen consumententest.
Kostenbesparend
Foodwatch stelt echter dat het een kostenbesparende maatregel is die ten koste gaat van de kwaliteit. Ook kreeg de voedselwaakhond andere signalen van consumenten, die klaagden juist dat de lekkerbekjes nu meer op deeg dan op vis lijken. "Wie vis koopt, verwacht vis”, aldus Foodwatch.
De tweede plaats, met 28 procent van de stemmen, ging naar Milka Choco Sensations van Mondelez, waarbij zonnebloemolie werd vervangen door goedkopere en minder gezonde palmolie. Op de derde plaats, met 14 procent van de stemmen, eindigde Nescafé Farmers Origin India koffiecups, waarin minder en goedkopere koffie per capsule zit, maar voor een hogere kiloprijs.
'Krimpflatie'
Foodwatch wil met de verkiezing meer transparantie en eerlijke prijzen afdwingen. Dit jaar stond de verkiezing in het teken van 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie', volgens de voedselwaakhond trucs die fabrikanten gebruiken om dezelfde of een hogere prijs te vragen voor minder inhoud en/of een mindere kwaliteit.
Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn de prijs kreeg toebedeeld. In 2015 won het supermarktbedrijf met gedroogde cranberries, die het verkocht als superfood.
Reacties 0