Ahold Delhaize: meer omzet, minder winst

Ahold Delhaize: meer omzet, minder winst

Ahold Delhaize heeft de omzet over het eerste halfjaar met 6 procent zien toenemen tot 43,7 miljard euro. De nettowinst daalde in die periode met zo’n 10 procent naar iets meer dan 1 miljard euro.

De omzetgroei van het concern achter Albert Heijn en bol.com liep in het tweede kwartaal behoorlijk terug. Toen pluste die nog maar met een kleine 3 procent. Terwijl de groei in Europa stabiel bleef op 7 procent groeide de omzet in de VS nog maar met 2,7 procent in het tweede kwartaal. Daardoor was de groei van Ahold Delhaize als geheel in dit kwartaal ook lager: zo’n 3 procent (4,3 procent tegen constante wisselkoersen).

De winst van Ahold Delhaize liep terug. Dat heeft onder meer te maken met kosten die gerelateerd zijn aan de transformatie en stakingen in België en een afschrijving op een dc in de VS. Terwijl het supermarktconcern de winstmarges op peil hield, daalde de operationele winst hierdoor toch met 19 procent in het tweede kwartaal tot 724 miljoen euro. Over het eerste halfjaar bedroeg deze 1,5 miljard euro, een daling van bijna 10 procent. De nettowinst daalde in het tweede kwartaal met 22,5 procent tot 468 miljoen euro, en over het eerste halfjaar met 10,4 procent naar ruim 1 miljard.

Ahold Delhaize meldt verder dat de handelsomzet van bol.com in het tweede kwartaal met 10,5 procent groeide tot 1,4 miljard euro. De 52.000 externe verkopers op het platform zijn inmiddels goed voor 66 procent daarvan.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!