Douglas: hoge omzet met nog hogere winst
Gepubliceerd op 24 augustus 2023 om 09:40
Parfumerieketen Douglas heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug. In het derde kwartaal zorgden de markten in Zuid- en Centraal-Oost-Europa voor de meeste groei.
Dat blijkt uit het kwartaalverslag van Douglas. De netto-omzet steeg met 9,7 procent (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar) tot 910,4 miljoen euro. Vooral het bedrijfsresultaat (aangepaste ebitda) steeg flink in het derde kwartaal: een stijging van 11,9 procent tot 154,3 miljoen euro.
De keten meldt dat zowel de fysieke verkoop in de winkels als de onlineverkoop heeft bijgedragen aan de omzetgroei. Wel ging de omzet in de winkel het afgelopen kwartaal harder omhoog (+12 procent) dan online (+5 procent). Inmiddels is de e-commercetak goed voor een derde van de totale omzet.
Tussen april en juni dit jaar groeide Douglas in alle markten. Hoewel de omzetten in Oost- en West-Europa in het tweede kwartaal het hardst stegen, deed de keten het in het derde kwartaal in Zuid- en Centraal-Oost-Europa het best.
De uitbreiding van Douglas zorgt ook voor positieve cijfers. Zo opende de keten deze maand zijn eerste winkel in België, nadat er twee jaar geleden de webshop live ging.
De Nederlandse Sander van der Laan is er sinds 1 november de ceo. “Ondanks dat er onzekerheden onder onze klanten blijven bestaan, zijn we erin geslaagd om in alle segmenten, kanalen en categorieën te groeien, en tegelijkertijd de winstgevendheid te verbeteren.”