'Recordaantal huismerken in de supermarkt'

'Recordaantal huismerken in de supermarkt'

Supermarkten hebben nog nooit zoveel huismerken in de schappen gehad. Albert Heijn en Jumbo bieden nu zo’n 10.000 huismerkproducten aan, goed voor bijna 30 procent van de omzet in supermarkten.

Door de hoge inflatie verruilen veel consumenten A-merken voor huismerken, blijkt uit marktonderzoek van Circana. De verschillen in prijs zijn vaak enorm. Lidl en Aldi werden niet meegenomen in de cijfers; zij verkopen vooral hun eigen merken.

Inmiddels bestaat het assortiment van Albert Heijn voor 60 procent uit huismerken. “We zien dat het volumeaandeel van onze eigen merken toeneemt, die trend zien we al een tijdje”, zegt Johan van der Zanden, directeur marketing bij Albert Heijn tegen NOS. De supermarktketen ziet klanten steeds trouwer worden aan het eigen merk. Voor de komende jaren verwacht de supermarkt dat het aandeel huismerken nog verder zal toenemen. 

En als de consument gewend is aan een huismerk, is de stap naar een duurder A-merk groter, weet onderzoeker Sjanny van Beekveld van Circana. “A-merken zullen dus echt moeten innoveren en communiceren om hun deel van de koek weer terug te winnen.” 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!