De Nederlandse consument is bereid langer te wachten op online bestelde producten als dat beter is voor het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek van Manhattan Associates.
Van de ondervraagden is 87 procent bereid om langer te wachten op het product, mits het goed is voor het milieu. Een kwart van de consumenten is zelfs bereid om vijf of meer dagen te wachten als daarmee goed om wordt gegaan met duurzaamheid. 58 procent wil ook graag bewust gemaakt worden van deze duurzame bezorgoptie. De bezorgende partij hoeft voor de meerderheid slechts één concessie te doen: 58 procent wil het bezorgingsmoment zelf graag kiezen.
Consumenten zijn volgens de onderzoekers daarnaast ook welwillend om producten op te halen of te retourneren in de winkel of bij een pick-uppoint. Bijna negen op de tien van de ondervraagden zijn bereid om dit te doen. De afstand die men hiervoor moet afleggen is daarbij een belangrijke factor. Voor de meeste shoppers (34 procent) ligt de grens bij twee tot vijf kilometer.
Pieter Van den Broecke, managing director van onder andere de Nederlandse tak van Manhattan Associates zegt daarover: 'De resultaten bevestigen dat de consument bereid is duurzame keuzes te maken. De e-commercesector en de retailers hebben de verantwoordelijkheid om te helpen. Dat kan bijvoorbeeld door duurzame bezorgopties beter te communiceren.'
Reacties 0