ACM geeft LG miljoenenboete voor prijsafspraken

ACM geeft LG miljoenenboete voor prijsafspraken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt LG een boete op van 8 miljoen euro. De televisieverkoper maakte prijsafspraken met webwinkels en dat is verboden.

LG heeft vanaf 2015 tot en met 2018 afspraken gemaakt met 7 grote (web)winkels over de online prijzen van LG-televisies. Winkeliers moeten geheel zelfstandig hun prijzen in de winkel kunnen bepalen. Een leverancier mag alleen een adviesprijs geven. LG regisseerde prijsverhogingen en verstoorde daarmee de concurrentie, oordeelt de ACM. Hiermee werden ook de prijzen voor de consumenten hoger.

De ACM heeft duizenden berichten en documenten waaruit deze onderlinge verboden afstemming blijkt. Doordat LG de winkels over en weer informeerde, wisten die dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de adviesprijs van LG zouden volgen. Op deze manier beschermde LG haar eigen winstmarges en die van de (web)winkels. Dat is nadelig voor consumenten en mag zodoende niet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!