ACM waarschuwt leveranciers opnieuw voor onder druk zetten winkeliers

ACM waarschuwt leveranciers opnieuw voor onder druk zetten winkeliers

Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opnieuw verschillende leveranciers gewaarschuwd omdat ze probeerden invloed uit te oefenen op de prijzen die winkels vragen voor hun producten. Leveranciers mogen slechts een vrijblijvend advies geven. 

De toezichthouder maakte niet bekend om welke leveranciers het gaat. Wel meldt de ACM dat het gaat om leveranciers die bouwmaterialen, fiets- en autoaccessoires, batterijen en verzorgingsproducten leverden. 

De ACM bericht dat de leveranciers stappen hebben genomen die herhaling moeten voorkomen. De marktwaakhond houdt ze de komende tijd in de gaten. Wanneer bedrijven zich niet aan de regels houden riskeren zij een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10 procent van de omzet. Vorig jaar waarschuwde de toezichthouder ook diverse leveranciers voor het invloed uitoefenen op de prijzen en ondernam het uiteindelijk ook actie.

Miljoenenboete LG 
De ACM legde een boete op van 8 miljoen euro aan LG. De televisieverkoper maakte vanaf 2015 tot en met 2018 afspraken met 7 grote (web)winkels over de online prijzen van LG-televisies. Inmiddels is er een massaclaim neergelegd door de Nederlandse Stichting Consumenten Competition Claims. Klanten die teveel hebben betaald voor hun televisie door prijsafspraken hebben op basis daarvan beroep aangetekend.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!