De Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijft bij de beslissing om LG een boete van 8 miljoen euro op te leggen wegens prijsafspraken. De televisieverkoper was tegen het besluit in beroep gegaan, maar dat heeft de ACM dus weggewuifd.
LG heeft vanaf 2015 tot en met 2018 afspraken gemaakt met 7 grote (web)winkels over de online prijzen van LG-televisies. Winkeliers moeten geheel zelfstandig hun prijzen in de winkel kunnen bepalen. Een leverancier mag alleen een adviesprijs geven. LG regisseerde prijsverhogingen en verstoorde daarmee de concurrentie, oordeelde de ACM. Op basis van deze informatie besloot de ACM om vorig jaar in september de boete uit te delen. LG ging in beroep, maar de ACM verklaart de bezwaren ongegrond.
De ACM heeft duizenden berichten en documenten waaruit deze onderlinge verboden afstemming blijkt. Doordat LG de winkels over en weer informeerde, wisten die dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de adviesprijs van LG zouden volgen. Op deze manier beschermde LG haar eigen winstmarges en die van de (web)winkels. Dat is nadelig voor consumenten en mag zodoende niet.
Reacties 0