Balr legt zich toe op wholesale
Gepubliceerd op 18 september 2023 om 16:30
Mode- en lifestylemerk Balr groeit gestaag in het buitenland, met een landenportefeuille van 33 markten. Om een wereldwijd merk neer te kunnen zetten, gaat het label vooral samenwerkingen aan met wholesalepartners.
"Als je je alleen focust op Nederland, krijg je een massaproduct: groei betekent dan dat iedereen wel een paar stuks in de kast heeft liggen", vertelde medeoprichter Juul Manders onlanks aan RetailTrends.
Volgens Manders is Balr over de grens groter dan in Nederland. Het modemerk, dat dit jaar tien kaarsjes uitblaast, ziet eigen winkels niet als grote prioriteit. Ook niet in het buitenland: hier zijn samenwerkingen essentieel. "Op afstand controle uitoefenen is onzin. Je moet aanwezig zijn om patronen in de markt te begrijpen. Daarom werken we liever met premium agenten en distributeurs dan dat we het zelf gaan uitdokteren.”
Thuisland Nederland fungeert voor Balr vooral als pilotland: “Onze eerste winkel openden we bijvoorbeeld in Nederland, in de Kalverstraat. Maar ook voor het optuigen van samenwerkingen gebruiken we Nederland als testland, waarna we het grote werk internationaal kunnen aanpakken."