'Retailers slecht voorbereid op zero-emissiezones'

'Retailers slecht voorbereid op zero-emissiezones'

Veel retailers hebben geen idee dat er vanaf 2025 geen dieselbusjes meer mogen bevoorraden in hun binnensteden.

Veel retailers hebben geen idee dat er vanaf 2025 geen dieselbusjes meer mogen bevoorraden in hun binnensteden. Dat zegt lector slimme stadslogistiek Hans Quak in het septembernummer van RetailTrends.

28 gemeenten hebben op hun stadsplattegrond een zero-emissiezone ingetekend. Dat betekent dat retailers vanaf 2025 geen dieselauto’s meer mogen gebruiken om winkels in deze zones te bevoorraden. “De meeste retailers hebben geen flauw idee”, concludeert Quak uit de onderzoeken die hij zijn studenten in verschillende steden heeft laten doen. Dat geldt volgens hem ook voor retailers met eigen bestelauto’s, zoals de visboer die elke ochtend naar de veiling rijdt. “Als ze al iets hebben gehoord over zero-emissiezones, hebben ze niet in de gaten dat die ook voor hen gelden.”

Wie vanaf 2025 in een zero-emissiezone winkels moet bevoorraden, zal moeten overstappen op elektrische alternatieven. Veel retailers zijn daarin terughoudend. Quak vindt dat begrijpelijk. Hoe langer ze wachten, hoe beter de voertuigen en de batterijen worden en dat levert een grotere actieradius en lagere kosten op. “Elk voertuig dat je nu aanschaft, is verouderd tegen de tijd dat de zero-emissiezones van kracht worden.”

Meer weten over de haken en ogen van het overstappen op elektrische voertuigen in de binnensteden? Lees hier het hele verhaal.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!