10 jaar Spar University: ‘We zijn de speedboot van Spar’

10 jaar Spar University: ‘We zijn de speedboot van Spar’

Spar University is een concept dat inmiddels 10 jaar bestaat. Een gemaksformule in Nederlandse studentensteden op campussen van universiteiten en hogescholen. Eigenaar Martijn ten Berge vertelt over de formule, de specifieke doelgroep en strategie.


Hoe is het idee voor deze formule ooit ontstaan?

"Het idee komt van de voormalig eigenaren van het concept, Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje. Zij dachten dat een grab & go-formule uitstekend zou passen bij studenten. Die willen alles snel en dit concept sluit daar dus pefect op aan. Onze winkels staan rond universiteiten en hogescholen, waardoor we voornamelijk de student over de vloer krijgen. Al is iedereen natuurlijk welkom."


Het is een hele specifieke doelgroep, de student. Waarom werkt dat zo goed?

"Het gaat allemaal om focus. Je moet je doelgroep goed kennen en dat proberen we dan ook zo goed mogelijk te doen. We proberen ze via verschillende kanalen te bereiken met gekke uitingen en dingen te doen die opvallen. We hebben ook een app met 110.000 gebruikers, waarmee we in contact blijven met de studenten."
...

Spar University is een concept dat inmiddels 10 jaar bestaat. Een gemaksformule in Nederlandse studentensteden op campussen van universiteiten en hogescholen. Eigenaar Martijn ten Berge vertelt over de formule, de specifieke doelgroep en strategie.


Hoe is het idee voor deze formule ooit ontstaan?

"Het idee komt van de voormalig eigenaren van het concept, Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje. Zij dachten dat een grab & go-formule uitstekend zou passen bij studenten. Die willen alles snel en dit concept sluit daar dus pefect op aan. Onze winkels staan rond universiteiten en hogescholen, waardoor we voornamelijk de student over de vloer krijgen. Al is iedereen natuurlijk welkom."


Het is een hele specifieke doelgroep, de student. Waarom werkt dat zo goed?

"Het gaat allemaal om focus. Je moet je doelgroep goed kennen en dat proberen we dan ook zo goed mogelijk te doen. We proberen ze via verschillende kanalen te bereiken met gekke uitingen en dingen te doen die opvallen. We hebben ook een app met 110.000 gebruikers, waarmee we in contact blijven met de studenten."
 

Wat is jullie strategie?

"Op dit moment is het vooral heel hard groeien. We willen binnen 5 jaar zo’n 45 verkooppunten hebben (nu zijn het er 13, red). We gaan meer verspreid in het land zitten en willen nieuwe hogescholen en universiteiten toevoegen.


Daarnaast zijn we de speedboot van Spar Nederland. We hebben iedere week 135.000 klanten, dus we testen heel veel in onze winkels. Als de testen dan goed verlopen, nemen de andere formules dat over."
 

Hoe zit het met de concurrentie?

"De cateraars zijn concurrenten, maar daar werken we ook heel veel mee samen. We zijn complementair aan elkaar. Zij kunnen de catering doen met de outlets en dan pakken wij daarnaast het grab & go-gedeelte op. Een echte concurrent is AH to go. Zij hebben in de basis dezelfde formule en zitten op dezelfde plaatsen."
 

Wat zijn de toekomstplannen van Spar University?

"Veel uitbreiden. We blijven de studenten bedienen en het concept werkt goed. We willen de nieuwe verkooppunten binnen het onderwijs houden en zullen op hopelijk snel op meer plekken te vinden zijn."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!