'Dirk wint marktaandeel, Lidl levert in'
Gepubliceerd op 10 oktober 2023 om 09:40
De verschillen in marktaandeel onder supermarktdiscounters is groot: Dirk blijft doorgroeien met een index van 127, terwijl Lidl het afgelopen kwartaal juist slechter presteerde. Op het gebied van full-service deed Albert Heijn het in de zomerperiode juist goed.
Uit de supermarkt kwartaalmonitor van data- en insightsbedrijf Hiiper blijkt dat full-serivcesupermarkten het de afgelopen periode een stuk beter deden dan in het tweede kwartaal. Hoewel deze formules eerder dit jaar marktaandeel verloren aan discounters, stabiliseert dit zich in het derde kwartaal. Albert Heijn kreeg er marktaandeel bij (index 104), terwijl de combinatie Plus-Coop juist 4 punten aandeel kwijtraakte (index 96). Onder de discounters snoepte Dirk aandeel van harddiscounter Lidl.
Steeds meer Nederlanders doen hun boodschappen online. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is er een flinke piek te zien in onlineboodschappen (123). Picnic is de grote online winnaar, met een index van 136. Fullservice supermarkten winnen online nog geen terrein.
Nederlanders doen inmiddels bij meer verschillende supermarkten hun boodschappen, wat ten koste gaat van de grote 'boodschappentrip'. Ook blijven huismerken onverminderd populair, vergeleken met vorig jaar (104). Hipper concludeert dat Nederlanders steeds minder waarde hechten aan duurdere A-merken.
Stabiel prijsniveau
Volgens Hiiper is het dalen van de prijzen in de supermarkt gestopt: het prijsniveau stabiliseerde zich, en bleef in vergelijking met het tweede kwartaal ongeveer hetzelfde. Wel zijn de prijzen in de schappen 10 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
Allerlei ketens knutselen aan hun aanbod eigen merken. Zijn huismerken een blijvertje? RetailTrends sprak erover met supermarktdeskundige Erik Hemmes.