Consumentenbond tikt webshops op de vingers om ontbreken contactgegevens
Gepubliceerd op 25 oktober 2023 om 08:47
Een groot deel van de webshops in Nederland overtreedt de regels rond het zichtbaar maken van contactgegevens op de website. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder de 100 grootste webshops van Nederland.
Webwinkels moeten sinds mei vorig jaar een e-mailadres en telefoonnummer goed vindbaar op de website hebben staan. Nu blijkt dat slechts 37 van de 100 onderzochte grootste webshops dit op orde hebben. Bijna de helft van de webshops (46) publiceert wel een telefoonnummer, maar geen e-mailadres.
Voorbeelden van bedrijven waar de Consumentenbond geen e-mailadres vond zijn AliExpress, Amazon, Benu Webshop, Domino’s, IKEA en Nike. Benu en Domino’s hebben inmiddels wel een e-mailadres, IKEA zegt er later dit jaar ook 1 te hebben.
Amazon, Ebay en Shein hebben geen telefoonnummer voor klanten. Bij veel andere webwinkels lukt het de onderzoekers wel om een nummer te achterhalen, veelal via chatbots of buitenlandse websites. HEMA kon bijvoorbeeld via haar Belgische website worden achterhaald. De Consumentenbond acht echter wenselijk dat het goed vindbaar moet zijn. Dat is bij deze bedrijven dus niet het geval.