Albert Heijn gaat bezorgmomenten van klanten combineren om zo duurzamer te bezorgen. De supermarktketen verwacht hiermee zo’n half miljoen minder kilometers te rijden.
Met het initiatief genaamd ‘de Buurtroute’ worden bezorgmomenten van buurtbewoners aan elkaar gekoppeld. Daardoor rijden bezorgers minder kilometers, werken zij efficiënter en is er minder CO2-uitstoot. In totaal verwacht Albert Heijn hiermee meer dan een half miljoen kilometer minder te rijden met de bezorgauto's.
De supermarkt draaide in 2022 een pilot. Klanten vulden toen een datumprikker in waarop een algoritme een bezorgroute bedacht die het meest efficiënt en duurzaam is.
Bij het kiezen van een bezorgmoment kunnen klanten zien op welke momenten een bezorger in de buurt is. Bij het kiezen voor een ‘buurtmoment’ worden er dus minder kilometers gereden. Als de klanten dat 'buurtmoment' kiezen, kunnen ze ook samen sparen voor korting.
Albert Heijn is druk bezig met het verduurzamen van bezorgingen. Zo werd deze week ook bekend dat het meer supermarkten elektrisch gaat bevoorraden. Na de binnensteden van Den Haag en Rotterdam, laat de keten ook in het centrum van Amsterdam en Utrecht elektrische vrachtwagens rijden.
Reacties 0