Van digitale samples tot virtuele modeshows: Coffee Clothing is niet bang om het anders te doen. De fashionstartup omarmt tech om een verschil te maken in de kledingindustrie.
Koffie stond altijd centraal in het leven van Vanessa Stroet. Ze groeide op in Sevilla Valle, Colombia en woont nu in Nederland. Haar familie verdiende brood met het werken op koffieplantages. Eind 2022 lanceerde ze Coffee Clothing. Daarmee wil ze, net als bij echte koffie, het Fairtrade-aspect vertegenwoordigen, maar dan in de kledingindustrie. Met virtuele modeshows, digitale samples en het tegengaan van overproductie wil ze het verschil gaan maken.
“Normaliter worden er 15 tot 20 samples verzonden tussen feedbacksessies. Dat kan duurzamer. Daarom doe ik aan digitaal samplen met behulp van 3D. Modeshows gaan digitaal in plaats van fysiek”, zegt Stroet.
Die virtuele modeshows zet ze samen neer met Studio Acci, die haar ontwerpen digitaliseert. Avatars kunnen de 3D-kleding vervolgens dragen. “Het voordeel van een virtuele modeshow? Dat we het zo gek kunnen maken als we willen. Virtuele modellen laten...
Van digitale samples tot virtuele modeshows: Coffee Clothing is niet bang om het anders te doen. De fashionstartup omarmt tech om een verschil te maken in de kledingindustrie.
Koffie stond altijd centraal in het leven van Vanessa Stroet. Ze groeide op in Sevilla Valle, Colombia en woont nu in Nederland. Haar familie verdiende brood met het werken op koffieplantages. Eind 2022 lanceerde ze Coffee Clothing. Daarmee wil ze, net als bij echte koffie, het Fairtrade-aspect vertegenwoordigen, maar dan in de kledingindustrie. Met virtuele modeshows, digitale samples en het tegengaan van overproductie wil ze het verschil gaan maken.
“Normaliter worden er 15 tot 20 samples verzonden tussen feedbacksessies. Dat kan duurzamer. Daarom doe ik aan digitaal samplen met behulp van 3D. Modeshows gaan digitaal in plaats van fysiek”, zegt Stroet.
Die virtuele modeshows zet ze samen neer met Studio Acci, die haar ontwerpen digitaliseert. Avatars kunnen de 3D-kleding vervolgens dragen. “Het voordeel van een virtuele modeshow? Dat we het zo gek kunnen maken als we willen. Virtuele modellen laten lopen op een virtuele Colombiaanse koffieplantage? Geen probleem.”
Coffee Clothing verkoopt mannenkleding via de eigen webshop. Het merk heeft onder meer een collectie ontworpen van 16 items met korte broeken, sweatpants en jassen. De collecties zijn, met het oog op duurzaamheid, niet gebonden aan seizoenen. Net als bij echte koffie, wil het merk het Fairtrade-aspect vertegenwoordigen, maar dan in de kledingindustrie.
Benieuwd hoe de virtuele 'runway' van Coffee Clothing eruit ziet? Bekijk de video hieronder.
In aanloop naar het event What's Next in Retail Tech?, dat donderdag plaatsvindt in Leusden, zet RetailTrends deze week een aantal digital-minded merken en technologische innovaties in de spotlights.
Dit is een bewerking van een eerder gepubliceerd artikel.