RetailTech XXL: 6 opvallende innovaties uit 2023

RetailTech XXL: 6 opvallende innovaties uit 2023

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week een overzicht van 6 opmerkende technologische innovaties van het laatste jaar. 

Lacoste 

Kledingmerk Lacoste opende deze zomer een virtuele winkel op de eigen site. Online bezoekers lopen over een digitaal strand een krokodil tegen het lijf. De bek van de krokodil biedt toegang tot de virtuele winkel waar klanten de zomercollectie met kleding, schoenen en accessoires kunnen ontdekken. 

Wie op een kledingstuk klikt, wordt automatisch naar de webshop gebracht om het artikel daadwerkelijk te kopen. Door de hele winkel heen zijn er krokodillen verstopt; wie alle 6 vindt, maakt kans op prijzen.

Tekst loopt door onder video. 

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week een overzicht van 6 opmerkende technologische innovaties van het laatste jaar. 

Lacoste 

Kledingmerk Lacoste opende deze zomer een virtuele winkel op de eigen site. Online bezoekers lopen over een digitaal strand een krokodil tegen het lijf. De bek van de krokodil biedt toegang tot de virtuele winkel waar klanten de zomercollectie met kleding, schoenen en accessoires kunnen ontdekken. 

Wie op een kledingstuk klikt, wordt automatisch naar de webshop gebracht om het artikel daadwerkelijk te kopen. Door de hele winkel heen zijn er krokodillen verstopt; wie alle 6 vindt, maakt kans op prijzen.

Tekst loopt door onder video. 


Amazon en Panera Bread 

Tegenwoordig kun je op veel manieren betalen, maar bij de Amerikaanse restaurantketen Panera Bread heb je slechts 1 hand nodig om een transactie te voltooien. Met de technologie van Amazon One maakt de restaurantketen het mogelijk om te betalen met de handpalm. 

Om dat voor elkaar te krijgen moeten klanten eenmalig hun creditcard in een apparaat steken en hun hand boven de lezer houden. Daardoor wordt er een unieke handtekening gemaakt die gekoppeld wordt aan de creditcardgegevens. 

In de VS zijn er zo’n 200 locaties waar met de handpalm kan worden betaald. Van winkels van Amazon en Whole Foods tot luchthavens, stadions en uitgaansgelegenheden.
 

IKEA 

IKEA tilt augmented reality naar een hoger level met ‘Kreativ’. Met de app kunnen klanten woonruimtes scannen en converteren in virtuele ruimtes, waarna ze kunnen schuiven met nieuwe en bestaande meubels. De meubels kunnen virtueel worden verwijderd of worden verplaatst. Gebruikers kunnen een digitale Poäng of Klippan toevoegen en bestellen. Ontwerpideeën kunnen ook worden opgeslagen en verstuurd aan partners. 


H&M 

H&M heeft zijn activiteiten in de metaverse uitgebreid met een nieuwe ‘experience’ op platform Roblox. Spelers kunnen op dit platform kledingstukken ontwerpen voor hun eigen avatar en hebben keuze uit talloze mogelijkheden. Ook in de metaverse wordt er gedacht aan circulariteit: spelers kunnen onderling items ruilen en recyclen voor extra punten. 
 

Trendio 

Live shopping is booming in China, terwijl retailers in de rest van de wereld er nog mee experimenteren. Denk aan TikTok, maar ook Instagram. Bij Trendio, een beauty-app die nog alleen in de VS actief is, kunnen merken live uitzenden maar ook eerder opgenomen video’s laten zien. Merken als Merit, Philosophy, Ursa Major en Avene zijn er te vinden. De app beschikt over een TikTok-achtige feed met korte previews van producten. Net als op andere platformen, kan er bij een live-video worden gechat met de makers en met andere kijkers. 
 

Stored 

Nooit meer losslingerende screenshots of foto's die voor gemiste sales zorgen. AllSaints-oprichter Stuart Trevor bedacht hiervoor een nieuwe app: Stored. Op het platform komen alle verlanglijstjes van consumenten samen. Zowel online als offline. Appgebruikers kunnen winkelmandjes samenstellen met zowel online items als fysieke producten.

Wanneer een klant een foto maakt van een product, wordt hetzelfde item via de webshop in een online winkelmandje geplaatst. Het winkelmandje kan gevuld worden met producten van verschillende merken uit aparte webshops en winkels. De app werd gelanceerd in het VK als proef. 
 

In aanloop naar het event What's Next in Retail Tech?, dat donderdag plaatsvindt in Leusden, zet RetailTrends deze week een aantal digital-minded merken en technologische innovaties in de spotlights. 

Dit is een bewerking van eerder verschenen RetailTech-artikelen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!