Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Coolblue, Panasonic en Wear.
Coolblue
Coolblue komt met een slimme assistent op de website. De AI-gedreven hulp krijgt de naam Chat G-Piet. Chat G-Piet kan worden ingezet om voor specifieke producten gedichten te schrijven. De populairste producten zijn op dit moment: Apple Airpods, Nintendo Switch en BlueBuilt Laptopstandaard. Volgens oprichter Pieter Zwart kan de tool ‘binnen enkele seconden een gepersonaliseerd gedichtje genereren’. De tool is beschikbaar tot 5 december.
Panasonic
Panasonic kan met behulp van een nieuwe AI-aangedreven functie de klantervaring bij retailers verbeteren. Door middel van generatieve AI-chatbots kunnen de digitale advertenties op het winkelend publiek van dat moment worden aangepast. Die informatie wordt verkregen met behulp van camera’s, die de profielen van de bezoekers...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Coolblue, Panasonic en Wear.
Coolblue
Coolblue komt met een slimme assistent op de website. De AI-gedreven hulp krijgt de naam Chat G-Piet. Chat G-Piet kan worden ingezet om voor specifieke producten gedichten te schrijven. De populairste producten zijn op dit moment: Apple Airpods, Nintendo Switch en BlueBuilt Laptopstandaard. Volgens oprichter Pieter Zwart kan de tool ‘binnen enkele seconden een gepersonaliseerd gedichtje genereren’. De tool is beschikbaar tot 5 december.
Panasonic
Panasonic kan met behulp van een nieuwe AI-aangedreven functie de klantervaring bij retailers verbeteren. Door middel van generatieve AI-chatbots kunnen de digitale advertenties op het winkelend publiek van dat moment worden aangepast. Die informatie wordt verkregen met behulp van camera’s, die de profielen van de bezoekers kunnen identificeren. De gen AI-chatbots gaan vervolgens realtime advertenties ontwerpen. Met bijkomende informatie van externe factoren, zoals het weer en lokale evenementen, kan het systeem op de displays in de winkel de meest ideale advertenties tonen voor de klant op dat moment. Het bedrijf benadrukt dat er geen gebruik wordt gemaakt van persoonlijke gegevens in het systeem.
Wear
Wear, verkoper van tweedehands sneakers, kan met behulp van AI-software van ChatGPT, klanten van advies voorzien. De consument kan op deze manier zijn schoenen beter schoonhouden en onderhouden. Op basis van foto’s, door de consument gemaakt, herkent de software materiaal, kleur en specifieke vlekken. De gebruiker krijgt vervolgens een veilige en effectieve schoonmaakmethode toegestuurd. Naast schoonmaakadviezen biedt de tool ook tips voor algemeen onderhoud zoals het toepassen van de juiste beschermingsmiddelen.