‘Betaaldiensten rekenen te snel incassokosten’

‘Betaaldiensten rekenen te snel incassokosten’

De Consumentenbond heeft de partijen hierop ook aangesproken.

Betaaldiensten Klarna en Riverty, het voormalige Afterpay, rekenen te snel extra kosten als rekeningen niet op tijd worden betaald. Dat stelt de Consumentenbond, die de partijen daar ook op heeft aangesproken.

De klanten van Riverty klagen dat zij geen betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen, maar gelijk de zogenaamde ‘vierde’ herinneringsbrief inclusief incassokosten. Klanten zeggen de eerdere aanmaningen ook niet in hun spammail te hebben, zoals Riverty beweert. In de gedragscode voor achterafbetaaldiensten staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren over openstaande rekeningen en kosteloze herinneringen moeten sturen.

Klarna
Bij Klarna is het probleem volgens de Consumentenbond dat de kosten voor consumenten oplopen in de tijd dat de klanten producten niet kunnen terugsturen. Dat is vooral een groot probleem bij Chinese webshops. De klanten krijgen dan aanmaningskosten en daardoor loopt de rekening bij de betaaldienst op. De Consumentenbond vindt dat Klarna verantwoordelijk is voor deze extra kosten, omdat zij een zakelijke relatie aangaan met de webshops. Het bedrijf moet volgens de bond veel beter controleren met wie zij in zee gaan als betaaldienst.

Klarna laat in een reactie aan de Consumentenbond weten de problemen te onderzoeken. Ook heeft het bedrijf naar eigen zeggen al samenwerkingen met een aantal webshops opgezegd.

Verder lezen?

Maak een gratis account en krijg;
✅ toegang tot al het retailnieuws;
✅ de nieuwsbrieven van RetailTrends;
✅ de mogelijkheid om te reageren op artikelen.
     

Wil je geen account, maar wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en de opkomende trends in de retailmarkt? Schrijf je dan hier in op onze gratis nieuwsbrieven.

 

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul je wachtwoord nogmaals in ter controle.

Log in met LinkedIn

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!