‘Betaaldiensten rekenen te snel incassokosten’
Gepubliceerd op 24 november 2023 om 16:11
Betaaldiensten Klarna en Riverty, het voormalige Afterpay, rekenen te snel extra kosten als rekeningen niet op tijd worden betaald. Dat stelt de Consumentenbond, die de partijen daar ook op heeft aangesproken.
De klanten van Riverty klagen dat zij geen betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen, maar gelijk de zogenaamde ‘vierde’ herinneringsbrief inclusief incassokosten. Klanten zeggen de eerdere aanmaningen ook niet in hun spammail te hebben, zoals Riverty beweert. In de gedragscode voor achterafbetaaldiensten staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren over openstaande rekeningen en kosteloze herinneringen moeten sturen.
Klarna
Bij Klarna is het probleem volgens de Consumentenbond dat de kosten voor consumenten oplopen in de tijd dat de klanten producten niet kunnen terugsturen. Dat is vooral een groot probleem bij Chinese webshops. De klanten krijgen dan aanmaningskosten en daardoor loopt de rekening bij de betaaldienst op. De Consumentenbond vindt dat Klarna verantwoordelijk is voor deze extra kosten, omdat zij een zakelijke relatie aangaan met de webshops. Het bedrijf moet volgens de bond veel beter controleren met wie zij in zee gaan als betaaldienst.
Klarna laat in een reactie aan de Consumentenbond weten de problemen te onderzoeken. Ook heeft het bedrijf naar eigen zeggen al samenwerkingen met een aantal webshops opgezegd.