Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Louis Vuitton, Lacoste en Lidl.
Louis Vuitton
Het luxemerk Louis Vuitton heeft een luxe digitale NFT-tas gelanceerd. De 'VIA Tile Trunk' werd ontworpen door Nicolas Ghesquière, creatief directeur damesmode van het merk. Het gaat om een exclusief digitaal verzamelobject, waarvan er slechts 200 exemplaren beschikbaar zijn. Voor die exclusiviteit moet overigens wel diep in de buidel getast worden: aan de tas hangt een prijskaartje aan van 6.000 euro. In 2024 moet er ook en fysiek exemplaar van de tas uitkomen.
Het is voor de het Franse kledingmerk niet de eerste keer dat het in de wereld van NFTs duikt. Zo kwam het eerder dit jaar ook al met de 'Treasure Trunks' collectie. Door deze NFT te bezitten krijgen mensen toegang tot toekomstige producten en ervaringen en kunnen ze lid worden van een community. Ieder stuk van deze...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Louis Vuitton, Lacoste en Lidl.
Louis Vuitton
Het luxemerk Louis Vuitton heeft een luxe digitale NFT-tas gelanceerd. De 'VIA Tile Trunk' werd ontworpen door Nicolas Ghesquière, creatief directeur damesmode van het merk. Het gaat om een exclusief digitaal verzamelobject, waarvan er slechts 200 exemplaren beschikbaar zijn. Voor die exclusiviteit moet overigens wel diep in de buidel getast worden: aan de tas hangt een prijskaartje aan van 6.000 euro. In 2024 moet er ook en fysiek exemplaar van de tas uitkomen.
Het is voor de het Franse kledingmerk niet de eerste keer dat het in de wereld van NFTs duikt. Zo kwam het eerder dit jaar ook al met de 'Treasure Trunks' collectie. Door deze NFT te bezitten krijgen mensen toegang tot toekomstige producten en ervaringen en kunnen ze lid worden van een community. Ieder stuk van deze collectie kostte 39.000 euro. Al in 2021 kwam Louis Vuitton met een videogame waarin 30 NFT's te winnen waren.
Lacoste
Ter ere van zijn 90e verjaardag heeft het Franse modemerk Lacoste een virtuele wereld gecreërd. Daarvoor sloeg het merk de handen ineen met ‘The Sandbox’, een Chinees game softwarebedrijf. In de virtuele wereld kunnen mensen over de hele wereld samen minigames spelen op verschillende themalocaties, zoals de steden Tokio, Parijs, Sao Paulo en Golf Island. Alle games zijn in het thema van krokodillen.
Lidl
Foute kersttruien zijn al jaren een hit, maar na een paar kerstdiners en -lunches belandt het kledingstuk vaak weer in de kast, om weer een jaar te verstoffen. Als het aan Lidl ligt, komt daar een einde aan. De discountketen gaat namelijk kersttruien verhuren via een app, in samenwerking met By Rotation, een fashion verhuurapp.
Via deze app kunnen klanten (tot nu toe alleen in het Verenigd Koninkrijk) een trui huren voor 2 Britse pond per dag. Lidl heeft alle kertsttruien die tussen 2020 en dit jaar zijn uitgebracht, toegevoegd aan de collectie. Ook zitten hier 3 limited edition kledingstukken tussen, die voor dit doeleinde zijn ontworpen door slow-fashion specialist Lydia Bolton. Deze zijn te huren voor een minimale periode van 3 dagen.