10 jaar Costes: de ontwikkeling van het merk op een rij

10 jaar Costes: de ontwikkeling van het merk op een rij

Modeketen Costes bestaat 10 jaar en resideert met zijn grootste winkel in het voormalige V&D-pand in Amersfoort. Het merk in vogelvlucht.

‘Born in Paris, inspired by the world’, zo werd Costes aangekondigd. Het idee voor de modeketen ontstond toen een team van ontwerpen een inspiratietrip maakte naar de modesteden Parijs, Kopenhagen, New York en Londen. Men zag ruimte voor ‘een vernieuwend internationaal fashionboutiqueconcept, met een Franse inslag’, aldus het merk.

De eerste winkel opende in 2013 zijn deuren aan de Oudegracht in Utrecht. Een decennium later telt de keten 37 vestigingen, waarvan 2 in België. De locatie in Amersfoort is de grootste. 

Tekst loopt door onder de foto

Het pand in de Keistad dateert al uit 1934. Sindsdien resideerden de...

Modeketen Costes bestaat 10 jaar en resideert met zijn grootste winkel in het voormalige V&D-pand in Amersfoort. Het merk in vogelvlucht.

‘Born in Paris, inspired by the world’, zo werd Costes aangekondigd. Het idee voor de modeketen ontstond toen een team van ontwerpen een inspiratietrip maakte naar de modesteden Parijs, Kopenhagen, New York en Londen. Men zag ruimte voor ‘een vernieuwend internationaal fashionboutiqueconcept, met een Franse inslag’, aldus het merk.

De eerste winkel opende in 2013 zijn deuren aan de Oudegracht in Utrecht. Een decennium later telt de keten 37 vestigingen, waarvan 2 in België. De locatie in Amersfoort is de grootste. 

Tekst loopt door onder de foto

Het pand in de Keistad dateert al uit 1934. Sindsdien resideerden de warenhuisketens V&D en Hudson’s Bay er, gevolgd door outletketen en Costes-zusje De Koopman. Het iconische glas-in-lood in het dak en aan de zijgevel overleefde de verschillende huurders. 

Tekst loopt door onder de foto



Iets meer dan een jaar geleden betrok Costes het pand. De winkel is voorzien van de nieuwe huisstijl van het merk. De winkels moeten een sfeer van een huiselijke feel good-boutique uitstralen. 

Tekst loopt door onder de foto


Binnen de nieuwe huisstijl worden de winkels ingericht als een shop-in-shop. Kleding wordt op kleur en collectie gepresenteerd. Daarnaast zijn er matching sets te vinden, zowel op de etalagepoppen als in de kledingrekken. Idee is dat shoppers zo eenvoudig hun eigen stijl ontdekken en een garderobe kunnen mixen en matchen. 

Tekst loopt door onder de foto

Costes Men 

Costes experimenteerde in 2017 korte tijd met een herenformule. Onder de vlag van Costes Men openden er winkels in Den Bosch, Arnhem, Alkmaar en Eindhoven. Die verdwenen binnen een jaar weer van het toneel. Het werkte volgens de modeketen beter om de twee lijnen in één winkel te presenteren. Als vrouwen hun man meenemen, is ‘het niet logisch om ze vervolgens naar een andere winkel te sturen’, aldus een woordvoerder destijds tegen RetailTrends. Bovendien hebben mannen 'niet het aangeboren instinct om een nieuwe winkel binnen te lopen'. Inmiddels richt het merk zich weer volledig op damesmode. 

Costes België

Sinds 2017 is Costes ook met fysieke winkels aanwezig in België. De keten trapte af met een locatie aan de Meir in Antwerpen. Die is inmiddels gesloten. In respectievelijk 2018 en 2021 volgden openingen in Gent en Hasselt.

Costes is onderdeel van The Sting Companies, dat in handen is van oprichter Herman Franzen en vastgoedondernemer Ronny Rosenbaum. Ook het gelijknamige The Sting, Cotton Club, Daily Aesthetikz en De Koopman vallen onder het kledingconcern. 

Modebedrijf The Sting zette vorig jaar een nettoverlies van zo’n 1,5 miljoen euro in de boeken. De omzet groeide, maar de kosten ook, blijkt uit de recent gedeponeerde jaarrekening. Zo was het bedrijf 5 miljoen meer kwijt aan personeelskosten en ook 5 miljoen meer aan overige bedrijfskosten. Costes en Cotton Club schrijven wel een positief resultaat. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!