RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retailexpert Michel Kregel over het onderscheidend vermogen én succes van de winkelformules van The Sting Companies in een ogenschijnlijk verzadigd fastfashionlandschap.
Club République, de nieuwste winkelformule van The Sting Companies, opent dit jaar 2 nieuwe winkels. Is er nog wel ruimte voor weer een nieuwe formule in een overvolle fastfashionmarkt?
“Zeker wel. Een nieuwe formule moet een duidelijke doelgroep aanspreken, die zich op zijn beurt ermee kan identificeren. Club République richt zich op de jonge, hippe vrouw die zich wil onderscheiden. Het merk biedt meer kleur en een moderner en gevarieerder assortiment dan bijvoorbeeld Zara, en richt zich voor 80 procent op snelle, trendgerichte mode. Dit spreekt een doelgroep aan die tegenwoordig nog maar weinig loyaal is aan een merk en continu verrast wil worden. Dat is precies waar Club République op inspeelt.”
Waarom kiest The Sting Companies voor meerdere formules onder 1 paraplu?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer retailexpert Michel Kregel over het onderscheidend vermogen én succes van de winkelformules van The Sting Companies in een ogenschijnlijk verzadigd fastfashionlandschap.
Club République, de nieuwste winkelformule van The Sting Companies, opent dit jaar 2 nieuwe winkels. Is er nog wel ruimte voor weer een nieuwe formule in een overvolle fastfashionmarkt?
“Zeker wel. Een nieuwe formule moet een duidelijke doelgroep aanspreken, die zich op zijn beurt ermee kan identificeren. Club République richt zich op de jonge, hippe vrouw die zich wil onderscheiden. Het merk biedt meer kleur en een moderner en gevarieerder assortiment dan bijvoorbeeld Zara, en richt zich voor 80 procent op snelle, trendgerichte mode. Dit spreekt een doelgroep aan die tegenwoordig nog maar weinig loyaal is aan een merk en continu verrast wil worden. Dat is precies waar Club République op inspeelt.”
Waarom kiest The Sting Companies voor meerdere formules onder 1 paraplu?
“Elke formule kan een specifieke doelgroep aanspreken, zoals jongeren, trendbewust, dames of heren. Dit helpt om een breder publiek te bereiken en risico’s te spreiden. Door meerdere formules te combineren, behoudt The Sting Companies schaalvoordelen en een breed bereik, terwijl ze tegelijkertijd flexibel kunnen inspelen op specifieke marktbehoeften.”
Hoe kan The Sting Companies steeds nieuwe formules lanceren terwijl buitenlandse spelers zoals H&M en Inditex (moederbedrijf van onder meer Zara, Berschka en Stradivarius) juist merken samenvoegen of winkels sluiten?
“The Sting Companies begrijpt de Nederlandse markt als geen ander. Waar bijvoorbeeld H&M Group formules samenvoegt, onder meer doordat de winstgevendheid van merken onder druk staat vanwege stijgende kosten voor winkelpanden en afnemende onderscheidendheid, kiest The Sting Companies bewust voor meerdere formules. Ze benutten de ruimte die ontstaat in een verzadigde markt door in te spelen op specifieke doelgroepen. Hoe succesvol dat op termijn is valt nog te bezien, maar ze pakken wel het moment. Bovendien zijn hun formules, inclusief de sfeerbeleving en inrichting van hun winkels, zodanig onderscheidend dat ze zelfstandig bestaansrecht hebben.”
Heeft The Sting Companies hierin een voordeel op buitenlandse spelers omdat het een Nederlands bedrijf is?
“Absoluut. Waar internationale ketens zoals Zara en H&M wereldwijd een breed publiek bedienen en slechts 10-15 procent van hun assortiment lokaal aanpassen, richt Club République zich volledig op de Nederlandse consument. Er is geen sprake van een lokaal ‘sausje’ dat over het assortiment wordt gegoten, het assortiment is 100 procent afgestemd op deze markt, zonder compromissen. Daarbij begrijpt The Sting Companies zijn doelgroepen net even wat beter en zijn hun inkopers razendsnel in het herkennen en integreren van trends, wat hen slagvaardiger maakt dan internationale spelers.”
Is de positionering van Club République niet riskant gezien de snel veranderende markt?
“Het is een uitdaging. De jonge doelgroep wil steeds opnieuw verrast worden. Om succesvol te blijven, moet Club République het verrassingseffect weten vast te houden. En dat is waar Zara en H&M afhaken, omdat zij op dit moment te weinig verrassend zijn.”
Wat zegt de start met, op dit moment, 4 Club République-winkels over de ambitie van The Sting Companies?
“Met 4 winkels testen ze de markt en kunnen ze de formule verfijnen. Maar gezien de schaal van The Sting Companies – met een omzet van 374 miljoen euro – is dit een kleine, gecontroleerde start. Het laat zien dat ze ambitieus zijn, maar ook zorgvuldig te werk gaan.”
Hoe dragen de verschillende formules van The Sting Companies bij aan het Nederlandse retaillandschap?
“Het voordeel van meerdere formules is dat de Nederlandse winkelstraat hierdoor diverser wordt en er meer dynamiek ontstaat. Het wordt voor iedereen weer aantrekkelijker om te gaan winkelen. Veel winkelstraten worden gedomineerd door internationale ketens, dus het is mooi om te zien dat een Nederlands bedrijf er meerdere posities inneemt en met onderscheidende merken de concurrentie aangaat.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;