Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bestseller, Lidl en Zalando.
Bestseller
Bestseller gaat in het distributiecentrum in Lelystad, dat momenteel gebouwd wordt, meer dan 1.000 robots in het magazijn laten werken. Het Deense moederbedrijf van onder andere Jack & Jones, Vero Moda en Vila werkt daarvoor samen met KNAPP, specialist in automatiseringstechnologie De robots zullen vooral de grote fysieke handelingen verrichten. De 600 medewerkers kunnen daardoor de fysiek makkelijkere klussen doen en de handmatige processen blijven uitvoeren. Het dc moet in 2026 klaar zijn.
Lidl
Lidl volgt het voorbeeld van concurrenten Aldi en Albert Heijn en is gestart met een scan & go-proef. In de filialen in Beuningen en Apeldoorn kunnen klanten nog net hun...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bestseller, Lidl en Zalando.
Bestseller
Bestseller gaat in het distributiecentrum in Lelystad, dat momenteel gebouwd wordt, meer dan 1.000 robots in het magazijn laten werken. Het Deense moederbedrijf van onder andere Jack & Jones, Vero Moda en Vila werkt daarvoor samen met KNAPP, specialist in automatiseringstechnologie De robots zullen vooral de grote fysieke handelingen verrichten. De 600 medewerkers kunnen daardoor de fysiek makkelijkere klussen doen en de handmatige processen blijven uitvoeren. Het dc moet in 2026 klaar zijn.
Lidl
Lidl volgt het voorbeeld van concurrenten Aldi en Albert Heijn en is gestart met een scan & go-proef. In de filialen in Beuningen en Apeldoorn kunnen klanten nog net hun kerstboodschappen scannen met hun smartphone in de hand, en zodoende lange wachtrijen skippen. Dat gaat allemaal via de bestaande Lidl Plus-app, waarmee klanten kunnen 'inchecken' met hun GPS-locatie of door een QR-code te scannen. Na het scannen van de boodschappen kunnen ze afrekenen bij een speciale betaalzuil.
Het is nog niet bekend hoe lang de pilotperiode duurt en wanneer de functie eventueel wordt uitgerold naar de rest van de supermarkten in Nederland.
Zalando
Zalando gaat klanten in aanloop naar de feestdagen een exclusiever gevoel bezorgen: populaire producten worden nameljik sinds kort aangeboden op uitnodiging. Voor de speciale items in de collectie kunnen klanten een uitnodiging aanvragen bij Zalando, waarna de klant een tijdslot kan krijgen om het product te kopen. Met de stap zegt de e-commercegigant met name de tijdsdruk voor het aanschaffen van gehypete artikelen te verminderen.
Niet alle producten worden via die manier aangeboden: een deel van de populairdere items wordt aan Plus-members geboden. Het eerste invity-only item ging op 19 december live: de Fenty X Puma Avanti sneaker.