Geen doorstart Youseum door gesteggel met verhuurder

Geen doorstart Youseum door gesteggel met verhuurder

Volgens de curator is een doorstart 2 keer afgeketst door gedoe rond het huurcontract in Mall of the Netherlands. 

Socialmediamuseum Youseum, dat eerder dit jaar failliet werd verklaard, start niet door. Tot 2 keer toe is een doorstart op het laatste moment afgeketst, door gedoe rondom het overnemen van het huurcontract van de locatie in Mall of the Netherlands. 

Dat blijkt uit het faillissementsverslag van curator Michel Doorten, dat onlangs verscheen. In totaal hebben 2 kandidaten zich gemeld om de onderneming door te starten. 

Al in mei was er overeenstemming bereikt over een doorstart van het bedrijf. Onder 1 voorwaarde: de overnamekandidaat wilde het huurcontract van het museum in Mall of the Netherlands tegen ‘nagenoeg’ dezelfde voorwaarden overnemen. 

Hier liep het op stuk: volgens de curator kwam eigenaar URW telkens met aanvullende voorwaarden. Daarmee heeft de koper afgezien van een doorstart. Een tweede doorstartkandidaat ervoer volgens Doorten dezelfde problemen; ook hier kwam de verhuurder ‘steeds met aanvullende of gewijzigde eisen’. Toen het proces hieromheen te lang duurde, brak ook de tweede doorstarter de onderhandelingen. 

Jurn Hoeksema, topman van URW in Noord-Europa, zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren.

Tegenvallers in buitenland
Het socialmediamuseum werd dit voorjaar failliet verklaard, nadat de oprichters Koen Derks en Joep Heusschen dit zelf hadden aangevraagd. Het Nederlandse bedrijf raakte in problemen door tegenvallende resultaten in Duitsland en in Zweden. Uiteindelijk liep Youseum leeg op de prijzige locatie in Stockholm. "We hebben ons vergist door te denken dat we ons succes in Nederland een-op-een konden kopiëren naar het buitenland", aldus Derks. 

Uit het fallissementsverslag blijkt ook dat de buitenlandse vestigingen niets waard zijn: het Zweedse dochterbedrijf was eerder al failliet verklaard, en de Duitse vestiging zit in een liquidatietraject. 

Wat is het hele verhaal van Westfield Mall of the Netherlands; waarom wil je er (niet) ondernemen? Lees hier het hele verhaal.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!