Retailjaar 2023: Cijfers
Gepubliceerd op 29 december 2023 om 13:20
Retail gaat veel over cijfers. Ook op RetailTrends komen dagelijks getallen voorbij. Daarom het retailjaar in 10 cijfers.
1
De ‘eerste’ is vrijwel altijd noemenswaardig. Een paar voorbeelden van retailers die dit jaar winkel nummer 1 opende in Nederland waren: Valentino, Kapten & Son en Aurélien. Ook de lang aangekondigde Bingo supermarkt en EasyToys zijn vanaf dit jaar te zien in de fysieke winkelstraat in Nederland.
50
Aldi en Lidl zijn dit jaar precies 50 jaar in Nederland. In het artikel omtrent het jubileum blijkt dat het niet zo vanzelfsprekend is om de 50 te halen in Nederland. Concurrenten Basismarkt, Edah, Kopak, Disky zijn allemaal verdwenen als discounters.
101
Met 64 hoofdkantoorbanen en 37 geschrapte leidinggevende functies staat de teller na meerdere reorganisaties bij de Bijenkorf inmiddels op 101 ontslagen. Tel daarbij de stakingen en de moeilijke tijd van het moederbedrijf bij op en het blijkt een roerig jaar voor het luxewarenhuis.
198
Uit cijfers van het CBS bleek dat in augustus het totaal aantal retailfaillissementen in het jaar opgelopen was tot 198. Dat was toen al meer dan het totaal van 193 in 2022. Inmiddels staat de teller, exclusief december al op 279.
300
Albert Heijn opende in oktober officieel het nieuwe gerobotiseerde distributiecentrum. De supermarktketen is trots op de 300 robots die op 5000 kilometer aan rails boodschappen verplaatsen en zo het werk voor de medewerkers verlichten.
977
In februari kwam Locatus met het jaarlijkse lijstje over welke retailers het vaakst in de Nederlandse winkelstraat zijn. Kruidvat staat al jaren op 1 en had op dat moment maar liefst 977 filialen.
2500
In november maakte Action bekend zijn 2500ste filiaal te openen in Europa. De mijlpaal werd behaald in Madrid. Action breidt snel uit: vorig jaar in januari werd de 2000e winkel van de discounter in Praag geopend. De 1000e winkel van Action werd 5 jaar daarvoor, in 2017, geopend.
28.000
Massaontslag bij Amazon. In maart wordt bekend dat er bij de retailer in totaal 28.000 mensen op straat komen te staan.
35.000.000
Oud-RetailRookie Crisp haalde in november 35 miljoen euro groeigeld op. Daarmee wil de online super verder verduurzamen en groeien binnen bestaande markt. Volgend jaar hoopt het bedrijf winstgevend te zijn.
500.000.000
500 miljoen euro. Dat is wat Ahold Delhaize volgens topman Frans Muller binnenhaalt aan reclame-inkomsten via retail media. Het doel is om in 2025 op dit gebied 1 miljard binnen te halen.