Retailjaar 2023: De meest gelezen achtergrondverhalen
Gepubliceerd op 28 december 2023 om 16:10
Dat de HEMA een nieuw winkelconcept lanceerde, bleek de lezer van RetailTrends overduidelijk te interesseren. Het werd het meest gelezen achtergrondverhaal van 2023. Naast HEMA deed ook vegan voedsel het goed het afgelopen jaar met 2 artikelen in de top 10.
1) Dit is het nieuwste winkelconcept van HEMA
In maart lanceerde HEMA een nieuw winkelconcept in Hilversum. RetailTrends nam een kijkje bij de nieuwe opzet en sprak met directeur Machiel Lagerweij.
2) Hoe vegan foodconcepten het wél kunnen redden
Het was aan het begin van de zomer een hot topic: vegan foodconcepten. Gijsbregt Brouwer vertelde over hoe de vegan foodconcepten, die het moeilijk hadden, toekomstbestendig konden blijven.
3) Ceo: 'Nespresso's klantbeleving moet beter'
Kika Buhrmann vertelt over hoe de klantbeleving bij Nespresso omhoog moet afgelopen juni. Dat werd ingezet met de opening van een flagshipboutique in Amsterdam, een lifestyle destionation om Nespresso te ontdekken.
4) Hoe werkt nudging in de supermarkt? 5 vragen
Lidl legde aan het begin van de zomer bij wijze van proef populaire vleesvervangers in de koeling pal naast de vleesproducten. Het nodigde de redactie uit om in gesprek te gaan met Joreintje Mackenbach over het stimuleren van gedragsverandering in de supermarkt.
5) Wat is er aan de hand in e-bikeland?
Met het failliet van VanMoof, de reorganisaties van Stella en het meest recente failliet van Qwic, was er inderdaad heel wat aan de hand in e-bikeland, zo bleek later in 2023. Tom Bastion probeerde dit in januari al te duiden.
6) Mall of the Netherlands is 2 jaar open: hoe staat het ermee?
In maart blikte RetailTrends met het grootste winkelcentrum van Nederland terug op de 2 jaar sinds de opening.
7) Zeven e-commercetrends voor 2023 en 2024
Geert-Jan Smits besprak in mei de 7 belangrijkste e-commercetrends van 2023 en 2024. Het bericht is tot op de dag van vandaag nog actueel.
8) Charlie Temple: van cowboy tot optiekreus
Charlie Temple, RetailRookie of the Year van 2017, vertelde afgelopen juli aan RetailTrends hoe het ervoor staat. Het bedrijf is inmiddels onderdeel van het grootste optiekbedrijf ter wereld.
9) Hoe kan de groothandel overleven in de huidige markt?
Makro verkeert in zwaar weer. Het bedrijf, opgericht in de jaren ’60, leed megaverliezen sinds 2016. Erik Hemmes duidt de situatie rond het bedrijf en groothandels in het algemeen.
10) Hoe staan Leen Bakker en Kwantum ervoor?
Nog voor bekend werd dat er grote verliezen werden geleden door Leen Bakker en Kwantum en tijdens de aankondiging van de inmiddels alweer verdwenen ceo Albert Voogd, kwam RetailTrends met een overzichtsverhaal over de woonwinkels.