Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Domino's, ArmedAngels en Tikkie.
ArmedAngels
De Duitse modeketen ArmedAngels staat erom bekend voorloper te zijn op het gebied van duurzaamheid. Dat bewijst de nieuwste innovatie van het kledingmerk opnieuw, nu het aankondigt AI-software te hebben geïmplementeerd die overproductie moet terugdringen. De software creëert volgens het bedrijf nauwkeurige voorspellingen. Van verschillende kleuren tot maten: het AI-systeem kan (naar eigen zeggen) specifiek aangeven waar vraag naar komt.
Een ontwikkeling met potentie: ArmedAngels hoopt met kunstmatige intelligentie meer dan 40 duizend kledingstukken per jaar minder te hoeven produceren.
Domino's
Het klinkt als een 1 aprilgrap: een elektrische bezorgfiets met volledig geïntegreerde pizzaoven, die de fastfoodmaaltijd op exact 68 graden houdt. Hoewel de ontwikkeling van de...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Domino's, ArmedAngels en Tikkie.
ArmedAngels
De Duitse modeketen ArmedAngels staat erom bekend voorloper te zijn op het gebied van duurzaamheid. Dat bewijst de nieuwste innovatie van het kledingmerk opnieuw, nu het aankondigt AI-software te hebben geïmplementeerd die overproductie moet terugdringen. De software creëert volgens het bedrijf nauwkeurige voorspellingen. Van verschillende kleuren tot maten: het AI-systeem kan (naar eigen zeggen) specifiek aangeven waar vraag naar komt.
Een ontwikkeling met potentie: ArmedAngels hoopt met kunstmatige intelligentie meer dan 40 duizend kledingstukken per jaar minder te hoeven produceren.
Domino's
Het klinkt als een 1 aprilgrap: een elektrische bezorgfiets met volledig geïntegreerde pizzaoven, die de fastfoodmaaltijd op exact 68 graden houdt. Hoewel de ontwikkeling van de 'bezorgfiets van de toekomst' zich nog in een demofase bevindt, is Domino's doodserieus over de innovatie. De elektrische bezorgfiets is uitgerust met een oventje op de plek waar normaliter een bezorgbox is bevestigd, achterop de fiets. Gedurende de hele rit wordt de peperoni- of Hawaii-pizza op exact 68 graden gehouden, door gebruik te maken van een ventilatiesysteem dat vocht en stoom vrijlaat.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De futuristische e-bike is voorlopig nog niet te spotten op straat - de pizzaketen heeft het nu nog over een prototype.
Tikkie
Tikkie en statiegeld is een betere combinatie dan je in eerste instantie zou denken. In september vorig jaar werkte het platform van ABN Amro al samen met Jumbo, met de introductie van een slimme statiegeldmachine: niet alleen kunnen klanten met het apparaat tot 100 statiegeldartikelen inleveren; klanten konden er ook voor kiezen om via een QR-code te worden uitbetaald door Tikkie. Onlangs maakte het bedrijf ook nog bekend een slimme prullenbak te hebben ontwikkeld waarmee gasten hun herbruikbare bekers kunnen inleveren, waarna ze het betaalde statiegeld via een QR-code kunnen terugvragen.
Tikkie heeft het over een succesvolle pilot bij Burger King. Gasten hoeven (en mogen) geen wegwerpplastic meer te gebruiken, en krijgen hun statiegeld makkelijk en snel terugbetaald.