Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Max Mara, Walmart en Amazon.
Max Mara
Modehuis Max Mara heeft, in samenwerking met online gameplatform Roblox, een game ontwikkeld voor zijn fans. Het spel heet ‘Max Mara Coats Adventure’ en leert de consument al spelenderwijs mode te begrijpen. De gebruikers kunnen, gekleed in de luxe jassen van het merk, rondlopen in de virtuele wereld van het Italiaanse modehuis. Daar vinden ze onder andere een digitaal naaiatelier en een Color Parkour, waarin de gebruikers alles over kleurpaletten kunnen leren. Ook is er een Wunderkammer waar de gebruikers hun eigen dieren kunnen maken.
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Max Mara, Walmart en Amazon.
Max Mara
Modehuis Max Mara heeft, in samenwerking met online gameplatform Roblox, een game ontwikkeld voor zijn fans. Het spel heet ‘Max Mara Coats Adventure’ en leert de consument al spelenderwijs mode te begrijpen. De gebruikers kunnen, gekleed in de luxe jassen van het merk, rondlopen in de virtuele wereld van het Italiaanse modehuis. Daar vinden ze onder andere een digitaal naaiatelier en een Color Parkour, waarin de gebruikers alles over kleurpaletten kunnen leren. Ook is er een Wunderkammer waar de gebruikers hun eigen dieren kunnen maken.
Walmart
Walmart heeft opnieuw een technische innovatie toegevoegd. De Amerikaanse keten, ook eigenaar van brillenwinkel Walmart Vision Center, stelt consumenten in staat om meer dan 750 brillen te passen. Met behulp van de website of de app van het bedrijf kunnen shoppers naar een productpagina gaan en via augmented reality brillen uitproberen. Met behulp van een gezichtsscan wordt onder meer gemeten hoe ver de pupillen van de gebruiker uit elkaar staan. De algoritmen en de 3D-gegevens die daarmee worden verzameld, kunnen vervolgens een digitaal brilmontuur op maat maken.
Amazon
Amazon heeft in de VS een testversie van AI-chatbot Rufus gelanceerd. Consumenten kunnen de tool gebruiken voor advies bij het winkelen op het platform. Consumenten kunnen Rufus uiteenlopende vragen stellen over producten uit het assortiment. De tool geeft advies voor onder meer bepaalde items voor speciale gelegenheden en kan ook producten met elkaar vergelijken. Hiermee moet het volgens Amazon makkelijker worden om snel het juiste product te vinden.