Tabaksverkoop supermarkten daalt fors na ban Albert Heijn

Tabaksverkoop supermarkten daalt fors na ban Albert Heijn

De verkoop van tabak in supermarkten daalde met 25 procent in de eerste 4 weken van 2024.

De verkoop van tabak in supermarkten is in de eerste 4 weken van het jaar met een kwart gedaald. Dat komt met name doordat marktleider Albert Heijn stopte met de verkoop van de producten, zo blijkt uit cijfers van Circana.

Binnen het totaal van de kanalen supermarkten, benzinestations en tabaksspeciaalzaken zijn de verkopen slechts met 3 procent gedaald. Benzinestations en tabaksspeciaalzaken profiteerden van de daling in de supermarkten. De omzet uit tabakswaar bij benzinestations steeg met ruim 20 procent, terwijl tabaksspeciaalzaken de omzet zelfs met meer dan 50 procent zagen toenemen.

Albert Heijn
Albert Heijn kondigde op 1 januari aan te stoppen met de verkoop van tabak. Daarmee loopt de supermarkt vooruit op het algehele verbod op de verkoop van tabakswaren door supermarkten. Dat wordt per 1 juli van kracht.

RetailTrends inventariseerde eerder dat de meeste supermarkten tot de laatste mogelijke dag  tabaksproducten blijven verkopen. De uitzondering, naast Albert Heijn, is Lidl. De Duitse discounter verkoopt al sinds 2021 geen tabak meer.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!