Tabaksverkoop supermarkten daalt fors na ban Albert Heijn
Gepubliceerd op 12 februari 2024 om 09:11
De verkoop van tabak in supermarkten is in de eerste 4 weken van het jaar met een kwart gedaald. Dat komt met name doordat marktleider Albert Heijn stopte met de verkoop van de producten, zo blijkt uit cijfers van Circana.
Binnen het totaal van de kanalen supermarkten, benzinestations en tabaksspeciaalzaken zijn de verkopen slechts met 3 procent gedaald. Benzinestations en tabaksspeciaalzaken profiteerden van de daling in de supermarkten. De omzet uit tabakswaar bij benzinestations steeg met ruim 20 procent, terwijl tabaksspeciaalzaken de omzet zelfs met meer dan 50 procent zagen toenemen.
Albert Heijn
Albert Heijn kondigde op 1 januari aan te stoppen met de verkoop van tabak. Daarmee loopt de supermarkt vooruit op het algehele verbod op de verkoop van tabakswaren door supermarkten. Dat wordt per 1 juli van kracht.
RetailTrends inventariseerde eerder dat de meeste supermarkten tot de laatste mogelijke dag tabaksproducten blijven verkopen. De uitzondering, naast Albert Heijn, is Lidl. De Duitse discounter verkoopt al sinds 2021 geen tabak meer.