Albert Heijn gebruikte vorig jaar 20 miljoen kilogram minder verpakkingen dan in 2018. Daarmee behaalt de supermarktketen zijn doelstelling voor de verpakkingsreductie 2 jaar eerder dan gepland.
Albert Heijn kwam in 2017 met het doel om in 2025 een kwart minder verpakkingsmateriaal te gebruiken ten opzichte van 2018. Eind 2022 was de reductie al ruim 13 miljoen kilogram. In 2023 reduceerde de supermarktketen het verpakkingsmateriaal met nog eens 5.9 miljoen kilogram.
De focus voor 2025 is om de eigenmerkverpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden. “We blijven inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik”, laat Anika Scholte op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid, weten.
De Zaanse keten wil daarnaast het karton- en papiergebruik in de winkel terugdringen. Zo zijn de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dat komt neer op een jaarlijkse kartonreductie van 2,9 miljoen kilogram. Ook gaan de komende maanden kaas- en yoghurtproducten in een andere verpakking.
Freek Hilgerdenaar 13 feb, 16:32