25 jaar Coolblue: 10 sleutelmomenten van deze groeibriljant 

25 jaar Coolblue: 10 sleutelmomenten van deze groeibriljant 

25 kaarsjes blaast Coolblue dit jaar uit. Dat jubileumjaar begint met wederom ronkende omzet- en winstcijfers. Een overzicht van de ontwikkeling van de webwinkel die al een kwart eeuw 'alles doet voor een glimlach'. 


Coolblues trapt zijn jubileumjaar lekker af met de presentatie van de cijfers van 2023. De webwinkel noteert over dat jaar met 2,4 miljard euro de hoogste omzet ooit. Nog belangrijker: Coolblue zette het nettoverlies over 2022 van 6,2 miljoen euro om in een winst van 26,9 miljoen euro. Zoals we van hem gewend zijn is oprichter Pieter Zwart optimistisch en belooft 2024 ‘het aller-aller-allermooiste jaar ooit’ te worden.

Zwart is met name enthousiast over de gestegen klanttevredenheid. De NPS-score tikt in het meest recente boekjaar de 71 punten aan. Een bewijs dat de webwinkel zijn missie in die 25 jaar heeft bewaakt: alles voor een glimlach. 

Dit zijn de sleutelmomenten in de groei van de webwinkel. 
 

25 kaarsjes blaast Coolblue dit jaar uit. Dat jubileumjaar begint met wederom ronkende omzet- en winstcijfers. Een overzicht van de ontwikkeling van de webwinkel die al een kwart eeuw 'alles doet voor een glimlach'. 


Coolblues trapt zijn jubileumjaar lekker af met de presentatie van de cijfers van 2023. De webwinkel noteert over dat jaar met 2,4 miljard euro de hoogste omzet ooit. Nog belangrijker: Coolblue zette het nettoverlies over 2022 van 6,2 miljoen euro om in een winst van 26,9 miljoen euro. Zoals we van hem gewend zijn is oprichter Pieter Zwart optimistisch en belooft 2024 ‘het aller-aller-allermooiste jaar ooit’ te worden.

Zwart is met name enthousiast over de gestegen klanttevredenheid. De NPS-score tikt in het meest recente boekjaar de 71 punten aan. Een bewijs dat de webwinkel zijn missie in die 25 jaar heeft bewaakt: alles voor een glimlach. 

Dit zijn de sleutelmomenten in de groei van de webwinkel. 
 

 

1999: De basis wordt gelegd

Het ontstaan van Coolblue leest als een jongensboek. Vanuit hun studentenkamer lanceren de vrienden Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers de webshop mp3man.nl. Een kwart eeuw later staat er een bedrijf dat een miljardenomzet noteert.

In de begintijd waren mp3-spelers nog echt gadgets, voor nerds en specialisten, vertelde Zwart in een interview met RetailTrends. “Na 2 weken was ’ie daar: onze eerste bestelling, een mp3-speler van 895 gulden. Wij blij, maar oké, wat nu? Verpakken, stickeren, boekhouding bijwerken, opnieuw bestellen. Al met al kostte ons dat 5 uur. Les 1: dit proces moest efficiënter, dus sneller. We ontwikkelden een handig systeem en onze tweede order – een weekje later – ging al een stuk vlotter. Na een tijdje zeiden we tegen elkaar: ‘Wat denk je, zullen we een jaartje met onze studie stoppen en kijken waar het schip strandt?’”

Na dat jaartje heeft het trio 2 parttimers in dienst en is de omzet verdubbeld. Er volgen meerdere, losse webshops als pdashop.nl en laptopshop.nl. Die multidomeinstrategie is handig, gezien de nog geringe naamsbekendheid. Consumenten die een nieuwe laptop zoeken, klikken nu eenmaal eerder op laptopshop.nl dan op Coolblue.nl.
 

2004: Coolblue zet voet over de grens

Vrij snel na het bescheiden begin op de studentenkamer maakt het bedrijf de stap naar België. Daarbij gaat het om .be-extensies van de Nederlandstalige webshops. En hoewel het daar lange tijd bij blijft, zegt het iets over Zwart die graag groots denkt: “Klein denken is klein blijven.” 


2007: Coolblue trekt naar de winkelstraat

Onlineshopping is in de jaren na de millenniumwisseling nog niet zo ingeburgerd als nu. In 2007 opent de webwinkel een fysieke winkel in thuishaven Rotterdam. Een jaar later beschikt Coolblue al over 4 vestigingen, waarvan 1 in Antwerpen. 


De e-commercespeler ziet fysieke winkels als ‘een 3D-advertentie’. Er wordt online meer gekocht in de omgeving waar een vestiging is geopend. “Het geeft vertrouwen; je kent Coolblue, omdat er daar een winkel van is”, aldus Zwart. Ander voordeel: het aantal retouren neemt af, omdat problemen in de winkel kunnen worden opgelost.
 

2011: Merkwaarden op papier


De omzetcijfers laten zeker in de beginjaren een enorme groei zien. In 2010 is de omzetstijging bijvoorbeeld maar liefst 200 procent. Coolblue tikt dan 100 miljoen euro omzet aan, die wordt binnen geharkt met zo’n 200 losse webshops. Terwijl ook het medewerkersbestand uitbreidt komt het bedrijf in een andere fase terecht. Om de interne cultuur en merkidentiteit te bewaken zet men de merkwaarden op papier. Centraal staat de missie: alles voor een glimlach. In datzelfde jaar komt Coolblue met zijn logo en het oranje-blauwe kleurenschema. 



2016: Investeringsmaatschappij HAL stapt in 

Coolblues ontwikkeling trekt de aandacht van investeerders. Als medeoprichters Paul de Jong en Bart Kuijpers een stapje terug doen, komt investeringsmaatschappij HAL in beeld. De geldschieter neemt een belang van 20 procent in Coolblue. Zwart blikt al vooruit. HAL kan volgens hem helpen bij de uitbreiding in Europa en, op langere termijn, een beursgang: “Als we later écht groot zijn.” 

Zwart is anno 2024 de enige oprichter die nog betrokken is bij het bedrijf. In 2019 koopt hij met HAL zijn compagnons uit. De investeringsmaatschappij bezit 49 procent van de aandelen. De rest is in handen van de ‘beginbaas’, een aantal managers en meer dan 1.800 medewerkers. Die laatste groep kreeg in 2021 en 2022 certificaten van aandelen als ‘bedankje voor de inzet en flexibiliteit’ tijdens de drukke coronaperiode. 


2018: Coolblue zegt losse webshops vaarwel

Coolblue houdt lang vast aan zijn multidomeinstrategie. Pas in 2018, als er maar liefst 325 specialistische webshops in de lucht zijn, komt er een einde aan. De retailer is vanaf dan alleen nog te vinden onder Coolblue.nl en Coolblue.be. “De grootste verbouwing ooit”, zegt Zwart erover. En: “Het was best spannend.” 

Het voeren van 1 domein biedt het merk veel voordelen. Klanten hebben meer overzicht terwijl de complexiteit aan de achterkant afneemt. Daardoor kan de webwinkel sneller automatiseren. Ook wordt het eenvoudiger om de website te vertalen. En dat is weer handig voor de gewenste expansie. Want die grote markt aan onze oostgrens lonkt. 
 

2020: Start in Duitsland

Vergeleken met de start in België mocht het even duren, maar in de zomer van 2020 prikt Coolblue een vlag in de Duitse grond. Men begint in de regio Düsseldorf met het bezorgen en installeren van witgoed. De regio Keulen volgt dan wel weer snel, na een maand of 2. 

Zwart heeft grote verwachtingen voor de markt. Tonen Nederlandse klanten zich al tevreden, Duitse shoppers zijn nog enthousiaster over Coolblue. “Dat is heel goed nieuws, want die klanten komen terug en promoten ons bij hun vrienden en familie”, zegt Zwart tegen Het Financieele Dagblad. Deze week opent een hub van waaruit bezorgers de omgeving van Frankfurt kunnen bedienen. Daarmee vergroot Coolblue zijn gebied naar 5 miljoen extra Duitse klanten. “Dat is gewoon Vlaanderen hè, dat je er even bij prikt.” 


Coolblue wil met hubs op centrale plekken zijn aanwezigheid stapsgewijs uitbreiden. Dankzij meer schaalgrootte moet de Duitse tak straks winstgevend worden. Het bedrijf betaalt de expansie nu nog uit de winst die het in Nederland en België realiseert.  


2021: Uitbreiding van propositie met Coolblue Energie 

Consumenten die zich thuis verveelden schaften tijdens de coronapandemie gretig elektronische apparatuur aan. Natuurlijk prettig voor de omzet, maar Coolblue wil zijn inkomstenbronnen uitbreiden. Ook hiervoor blijft de retailer dicht bij zijn kern. Want wat heb je nodig voor die nieuwe Playstation of tv? Inderdaad, stroom. 

Begin 2021 betaalt Coolblue 22.3 miljoen euro voor het Utrechtse energiebedrijf ServiceHouse en doopt het om tot Coolblue Energie. Consumenten krijgen daarmee via zonnepanelen en laadpalen stroom en gas en ontvangen korting op energiebesparende producten. “Wat wij bieden, als eerste bedrijf ter wereld, is een geïntegreerde keten”, vat Zwart samen.

Coolblue Energie moet uiteindelijk een belangrijke groeidrijver worden. In 2023 waren er  meer dan 81.000 energiecontracten afgesloten, tegen ruim 73.000 in 2022. 


2021: Naar de beurs (maar uiteindelijk niet)

De beursgang waar Zwart al in 2016 op hintte wordt in datzelfde jaar plots concreet. De oprichter en HAL willen Coolblue naar de Amsterdamse beurs brengen om geld op te halen voor uitbreiding in Duitsland. 

Nog geen 2 weken later gaat het plan de ijskast in. “De huidige onzekerheid op de financiële markten schrikt potentiële investeerders af, met name als het gaat om nieuwe beursgangen in e-commerce”, zegt de beginbaas.

Amateuristisch, vindt beursanalist Jos Versteeg van private bank InsingerGilissen van die ommezwaai. “Eenmaal op de beurs kan het tegenvallen, dat is pech. Maar het is onprofessioneel om dan op het laatste moment af te haken en dan het beurssentiment de schuld te geven.”

Een beursgang is wat Zwart betreft nog steeds een optie. “Een onderneming als Coolblue hoort uiteindelijk op de beurs”, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Het lijkt er voorlopig echter niet van te komen. “We zijn er vandaag de dag niet mee bezig.” 
 

2023, 2024: Groei winkelbestand met voormalige BCC-panden

Het faillissement van BCC eind vorig jaar betekent voor retailers als Coolblue een kans om het winkelbestand in 1 keer fors uit te breiden. Het bedrijf wordt dan ook al snel genoemd als gegadigde. Voor 2024 staan 8 winkelopeningen op de rol. De helft daarvan is in Nederland, in panden waar BCC voorheen zat. 

Die moeten in april en mei openen. Daarmee is Coolblue later dan MediaMarkt en Electro World, die vorig jaar al in de locaties trokken. Coolblue hoeft echter ook per se altijd de eerste te zijn, vindt Zwart. “We willen de beste zijn. Daarvoor heb je snelheid en flexibiliteit van geest en organisatie nodig, zodat je ook rendement kunt maken”, zei hij eerder tegen RetailTrends. “Heb je dit allemaal niet in de vingers dan ben je misschien wel de eerste, maar uiteindelijk de traagste. Niet voor niets hebben we al onze kernproposities in-house opgebouwd. Klantenservice, logistiek, softwaresystemen, twee eigen magazijnen. Zo kunnen we razendsnel opschalen.”

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!