'Verkoop e-bikes nog steeds in de lift'

'Verkoop e-bikes nog steeds in de lift'

Het marktaandeel van de elektrische fiets is gestegen tot 56 procent, blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

De verkoop van e-bikes is steeds belangrijker voor fietsretailers en -merken: in 2023 bestond 80 procent van de omzet uit de hele fietsbranche uit de verkoop van elektrische fietsen. Wel draagt de hogere prijs (+3,4 procent) voor een groot deel bij aan de omzetgroei. 

In 2023 werden er in totaal 453 duizend e-bikes verkocht, goed voor 1,17 miljard euro omzet in totaal. Wel stegen aanschafkosten van een e-bike (3,4 procent) harder dan die van andere fietsen (+2,4 procent). Zo legde een consument vorig jaar gemiddeld 2.574 euro neer voor het vervoersmiddel. In 2022 was dit gemiddeld 2.479 euro. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Het marktaandeel van de elektrische fiets is gestegen tot 56 procent. Voor de komende jaren zien de onderzoekers met name nog veel groei in de e-bikemarkt voor woon-werkverkeer.

Fysieke winkel 
Uit de e-bike monitor van GfK, die eerder dit jaar verscheen, bleek dat e-bikes vooral populair zijn onder Nederlanders in de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Voor de aankoop van een elektrische fiets blijft de fysieke winkel nog steeds het belangrijkste kanaal. Het maken van een testrit blijft hierin essentieel: 90 procent van de kopers maakte vorig jaar gebruik van een proefrit voordat men overging tot een aankoop.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!