Retailcijfers: Ahold Delhaize
Gepubliceerd op 29 februari 2024 om 14:10
Ahold Delhaize is een wereldwijd concern met veel verschillende winkelformules onder zich. Afgelopen week publiceerde het bedrijf zijn jaarcijfers met daarin nog veel meer inzichten. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Ahold Delhaize boekte in 2023 een nettowinst van 1,9 miljard euro. Dat was 26,4 procent lager dan het jaar ervoor.
Het bedrijf boekte afgelopen jaar een lichte omzetstijging van 2 procent. Daardoor kwam de totaalomzet uit op 88,6 miljard euro. Het bedrijf draait meer omzet in de VS (54,5 miljard euro) dan in Europa (34,1 miljard euro).
Ahold Delhaize heeft 7.716 filialen in Europa en de Verenigde Staten. Albert Heijn (inclusief de concepten Ah to go en Ah xl) heeft 1.268 filialen en is daarmee de grootste binnen het concern. Food Lion is met 1.108 vestigingen de grootste speler van het bedrijf in de VS.
Ahold Delhaize heeft 13 eigen lokale merken met fysieke winkels, waarvan Albert Heijn, Etos en Gall & Gall de bekendste zijn in Nederland. Van die 13 zitten er 8 in Europa en 5 in de Verenigde Staten.
Ahold Delhaize maakte online een omzetgroei van 5,9 procent.
Naar eigen zeggen heeft Ahold Delhaize wekelijks 63 miljoen klanten wereldwijd.
Ahold Delhaize had in 2023 in totaal 26,3 miljoen loyalty card holders wereldwijd. Dat is wel ruim 4 procent minder dan het jaar ervoor.
Het bedrijf heeft 402.000 werknemers verspreid over 2 continenten.
Volgens het jaarrapport wordt er 302 miljoen kilo voedsel niet verkocht in de winkels van Ahold Delhaize. Ter vergelijking: daar zou de Titanic 22 keer mee volgeladen kunnen worden. Daarvan wordt 25 procent gedoneerd en 57 procent gerecycled.