Douglas nog deze maand naar de beurs

Douglas nog deze maand naar de beurs

De opbrengst (ruim 1 miljard euro) wordt gebruikt om schulden af te bouwen en de rentelasten van het bedrijf te verlagen. 

Parfumerieketen Douglas plant zijn beursgang op de effectenbeurs in Frankfurt. Nog deze maand moet de beursgang plaatsvinden, zo laat de keten weten.

Begin dit jaar meldden ingewijden al dat Douglas zich opmaakt voor een beursgang. De keten zou kunnen rekenen op een waarde van circa 7 miljard euro. “Onze beursintroductie is de logische volgende stap om ons volledige potentieel in de toekomst als beursgenoteerd bedrijf te benutten”, laat ceo Sander van der Laan nu weten. 

De parfumerieketen mikt op een kapitaalversterking van ongeveer 1,1 miljard euro. Die bestaat uit de opbrengst van de beursintroductie en een extra kapitaalinjectie van ongeveer 300 miljoen euro van de huidige aandeelhouders. Het kapitaal wordt gebruikt om schulden af te bouwen en de rentelasten van het bedrijf te verlagen. 

1,56 miljard omzet
In aanloop naar de beursgang presenteerde Douglas de eerste kwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2023-2024. De winkelketen zag zijn omzet in de maanden oktober tot en met december met 8 procent toenemen tot 1,56 miljard euro. Ook de winstgevendheid verbeterde. De ebitda kwam uit op 348 miljoen euro, ruim 12 procent meer dan het jaar ervoor. 

Douglas is in handen van de Duitse familie Kreke en private-equityhuis CVC. Zij verkopen geen stukken bij de beursgang. De keten heeft ongeveer 1850 winkels in 22 landen. Van der Laan is er sinds 2022 ceo. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!