Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Decathlon, IKEA en Albert Heijn.
Decathlon
Ruim duizend winkels op de schop gooien: veel retailers denken er wel 2 keer over na. Decathlon niet: de van oorsprong Franse sportretailer gooit zijn merkidentiteit om, en als gevolg daarvan ondergaan de 1700 winkels een metamorfose. Quechua-tenten, tennisrackets en Wedze-thermoshirts worden de komende maanden overzichtelijker uitgesteld. Ook op technologisch niveau doet het bedrijf de nodige aanpassingen: in alle winkels worden meer digitale schermen geplaatst, om zo beter de connectie te kunnen leggen tussen de online en fysieke winkels. Zo wordt het makkelijker om producten uit de winkel te vergelijken met items die alleen online verkrijgbaar zijn. De winkels worden daarnaast uitgerust met kluizen waar klanten hun pakketjes kunnen ophalen.
De aanpassing geldt overigens niet alleen voor de winkels in Nederland (waar er 21...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Decathlon, IKEA en Albert Heijn.
Decathlon
Ruim duizend winkels op de schop gooien: veel retailers denken er wel 2 keer over na. Decathlon niet: de van oorsprong Franse sportretailer gooit zijn merkidentiteit om, en als gevolg daarvan ondergaan de 1700 winkels een metamorfose. Quechua-tenten, tennisrackets en Wedze-thermoshirts worden de komende maanden overzichtelijker uitgesteld. Ook op technologisch niveau doet het bedrijf de nodige aanpassingen: in alle winkels worden meer digitale schermen geplaatst, om zo beter de connectie te kunnen leggen tussen de online en fysieke winkels. Zo wordt het makkelijker om producten uit de winkel te vergelijken met items die alleen online verkrijgbaar zijn. De winkels worden daarnaast uitgerust met kluizen waar klanten hun pakketjes kunnen ophalen.
De aanpassing geldt overigens niet alleen voor de winkels in Nederland (waar er 21 van zijn): Decathlon gaat in alle markten op de schop. Dat geldt ook voor de app: de sportretailer lanceert in het VK en in de VS een '3D shoppingapp', en gaat in die markten van start met het implementeren van nieuwe algoritmes, waarmee nauwkeuriger voorspellingen kan worden gedaan op het gebied van klantgedrag, voorraadmanagement en assortimentplanning.
Albert Heijn
De koopzegels van Albert Heijn vormen al jaren het vaste spaarprogramma van Albert Heijn. Wat minder traditioneel is, is het karakter van het programma: stapsgewijs wordt het digitaler. Waar de supermarktketen in 2021 al de papieren koopzegels in de ban deed, stopte Albert Heijn met ingang van 1 januari met het contant uitbetalen van de koopzegels. Het gespaarde bedrag kan nu allen nog retour gepind worden.
Een andere optie om het spaarpotje uit te laten betalen, is het verrekenen van de boodschappen. Tot voor kort kon dit alleen nog aan de kassa in de winkels. Sinds deze week is het mogelijk om ook onlineboodschappen te betalen met de gespaarde zegels. Appgebruikers vinden hun spaar- en betaaltegoeden - waar bijvoorbeeld ook de gespaarde Airmiles te vinden zijn - op 1 plek in de app.
IKEA
'Contactloos' click & collect-bestellingen ophalen: Decathlon is niet de enige retailer die het aantal afhaalplekken uitbreidt. Zo ook IKEA. De Zweedse woonretailer had begin dit jaar een wereldprimeur in zijn winkel in Amsterdam, waar 2 grote ophaalautomaten en een aantal kleinere pick-upkluisjes zijn geplaatst. Deze automaten worden nu ook in andere markten van IKEA geïntroduceerd: sinds deze week is het apparaat van 8 meter hoog (dat lijkt op een frisdrankautomaat) ook te gebruiken door Belgische klanten. De IKEA-vestiging in Zaventem is uitgerust met de automaat die tot 480 bestellingen per dag kan uitgeven. Klanten die online bestellen en voor click & collect kiezen, kunnen op de automaat een code intoetsen die ze hebben ontvangen, waarna de machine de bestelling ophaalt en meegeeft. De automaat kan bestellingen tot 150 kilo aan.