Emma nadert omzetgrens van 1 miljard
Gepubliceerd op 14 maart 2024 om 10:04
Slaapspecialist Emma heeft vorig jaar een omzet genoteerd van bijna 962 miljoen euro: 13 procent meer dan in 2022. Om zijn groei te kunnen vasthouden wil het matrassenmerk komend jaar een tiental nieuwe winkels openen in Europa.
Het Duitse bedrijf meldt in zijn jaarcijfers over 2023 dat het voor het zesde jaar op rij zwarte cijfers heeft geschreven. Emma maakt echter geen specifieke winstcijfers bekend.
Azië-Pacific, de VS en Zuid-Amerika waren de grootste groeimarkten: hier werd een dubbelcijferige groei neergezet. Ook op eigen terrein wist de beddenspecialist te groeien, met België als belangrijkste Europese markt. Het Duitse bedrijf uit 2015 is actief in zo'n 30 landen.
Emma heeft als doel om dit jaar 10 extra winkels te openen in Europa. Het bedrijf, dat 9 jaar geleden begon als online only-speler, heeft in amper anderhalf jaar tijd 2 winkels in Nederland geopend (Mall of the Netherlands, Eindhoven) en heeft er 2 op de planning staan (Rotterdam, Amsterdam). In november opende een flagshipstore van het merk in Keulen. Het is nog niet bekend hoeveel filialen er in Nederland bij komen.
Beterschap
Het matrassenmerk kondigt verder aan te werken aan zijn bereikbaarheid, nadat ruim 250 klanten hun beklag deden bij de Consumentenbond. De snelle groei van Emma ligt hieraan ten grondslag. Volgens ceo Dennis Schmoltzi wordt er nog hard gewerkt aan verbeteringen: "2023 was een moeilijk jaar voor ons met een systeemmigratie die veel meer verstoring veroorzaakte dan we hadden verwacht. Het verbeteren van de klantervaring is onze topprioriteit voor 2024."
Hoe schudt Emma de beddenwereld op? “Als we tevreden blijven over de resultaten plus we blijven leren, dan kun je ervan uitgaan dat we bij Emma gas geven." Lees hier het interview met Henk Waninge, European head of retail.