De Britse mededingingsautoriteit heeft matrassenverkoper Emma voor de rechter gedaagd na uitblijvende wijziging van referentieprijzen bij het melden van online kortingen.
Emma werd gevraagd om wijzigingen aan te brengen in de zogenoemde referentieprijzen. Dat zijn de prijzen die op het moment van korting als de oude prijs worden getoond. De Competition & Markets Authority (CMA), zoals de Britse evenknie van de ACM heet, vond dat deze prijzen niet naar waarheid werden getoond. Toch bleven de wijzigingen uit. De waakhond heeft daarom om een dwangbevel van de rechtbank gevraagd.
Onderzoek
De CMA opende 2 jaar geleden een onderzoek naar de Emma over het gebruik van online urgentieclaims, zoals afteltimers. Met deze timers proberen retailers een gevoel van urgentie te creëren bij het winkelend publiek door hen aan te moedigen een aankoop te doen voordat de klok van een deal afloopt.
In een toelichting uitte CMA interim executive director George Lusty bezorgdheid over het misleiden en onder druk zetten van consumenten. “We hebben Emma voldoende gelegenheid gegeven om haar manier van zakendoen aan te passen om aan onze zorgen tegemoet te komen. Ze hebben dit verzuimd en daarom zijn we overgegaan tot een rechtszaak.”
Ook in Nederland zijn afteltimers geen onbekend fenomeen. Na een geautomatiseerde controle van duizenden webshops sprak de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vorig jaar 41 online winkels aan op misleidende afteltimers.
Reacties 0