Jumbo doet aanbiedingen op vlees in de ban
Gepubliceerd op 15 maart 2024 om 08:52
Jumbo stopt vanaf eind mei met het promoten van vleesproducten. Het Brabantse bedrijf is de eerste Nederlandse supermarktketen die de aanbiedingen op varkensvlees, rundvlees en kip in de ban doet. Ook online zijn er vanaf dat moment geen vleespromo's meer te vinden.
De Brabantse supermarktketen wil volgend jaar een gelijk aandeel van dierlijke en plantaardige eiwitten in de schappen hebben liggen. Ceo Ton Van Veen: "We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen." Jumbo stelt zichzelf als doel dat in 2030 het overgrote deel (60 procent) van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn.
"Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties", aldus Van Veen.
Vleesvervangers in de lift
Jumbo zag de verkoop van vleesvervangers in 2023 stijgen met 15 procent. Die verkoopimpuls zou de keten met name te danken hebben aan zijn aangepaste prijsstrategie: een dierlijk product in de schappen is tegenwoordig duurder dan de plantaardige variant van hetzelfde product.
Dat werpt zijn vruchten af: uit recent onderzoek bleek bij Jumbo bijna 1 op de 3 producten plantaardig. Dat percentage is alleen bij concullega Albert Heijn hoger (36 procent) boven zich moet dulden onder de grootste supermarkten. Qua fysieke oppervlakte geeft Jumbo al de meeste ruimte aan plantaardige producten.