Unilever zet Ben & Jerry’s in de etalage
Gepubliceerd op 19 maart 2024 om 10:00
Unilever gaat herstructureren en splitst als gevolg hiervan zijn ijstak af. Het concern zoekt een nieuwe eigenaar voor ijsmerken als Ben & Jerry’s, Ola, Cornetto en Magnum. De kostenbesparende maatregelen treffen ruim 7.500 banen wereldwijd.
Unilever wil naar eigen zeggen ‘een eenvoudiger, meer gefocust bedrijf’ worden, en focust zich op zijn cosmeticatak. Daarmee zet het bedrijf de productie en verkoop van zijn ijsdivisie los, middels de verkoop van de merken of een beursgang.
De ijsjestak met daarin merken als Magnum, Ola en Ben & Jerry’s leverden een gezamenlijke omzet van 7,9 miljard euro op. “Het aanscherpen van onze portefeuille is van cruciaal belang voor het behalen van de betere resultaten”, aldus Unilever-voorzitter Ian Meakins.
De stap is onderdeel van het herstructureringsproces van het bedrijf. Het bedrijf wil kosten gaan besparen en de productiviteit vergroten. Dat heeft gevolgen voor 7.500 kantoorfuncties wereldwijd.
Westelijke Jordaanoever
Ben & Jerry’s had eerder een conflict met zijn moederbedrijf, nadat het ijsjesmerk in 2021 aankondigde te stoppen met de verkoop in nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Unilever besloot vervolgens om de Israëlische tak te verkopen aan een lokale licentiehouder, zodat de verkoop in Palestijns kon worden voortgezet. Hoewel Ben & Jerry’s via de rechter probeerde deze stap tegen te houden, werd de rechtszaak verworpen.