Massaclaim tegen LG voor prijsafspraken
Gepubliceerd op 19 maart 2024 om 13:47
De Nederlandse Stichting Consumenten Competition Claims heeft een massaclaim neergelegd bij LG. Klanten die tussen 2015 en 2019 een televisie kochten, zouden te veel hebben betaald voor hun televisie door prijsafspraken en hebben op basis daarvan nu beroep aangetekend.
Klanten die tussen 2015 en 2019 een LG-televisie kochten hebben door de prijsafspraken gemiddeld 100 euro teveel betaald. De stichting eist dat de televisiefabrikant het teveel betaalde bedrag aan klanten teruggeeft.
LG maakte tussen 2015 en 2018 afspraken met 7 grote (web)winkels over de online prijzen van zijn eigen televisies. Een leverancier mag normaal gesproken alleen een adviesprijs geven en winkeliers moeten dan zelfstandig in hun winkels prijzen kunnen bepalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeerde vorig jaar dat LG prijsverhogingen regisseerde en daarmee de concurrentie verstoorde. Het gevolg was dat de consument hogere prijzen betaalde. Dit resulteerde in een boete van 8 miljoen euro.
Miljoenenclaim voor Samsung
Stichting Consumenten Competition Claims startte vorig jaar samen met de Consumentenbond ook een juridische procedure tegen branchegenoot Samsung voor soortgelijke prijsadviezen. Er zou een miljoenenclaim in de maak zijn die kan oplopen tot zo'n 500 miljoen euro. Zij roepen Nederlanders op om zich te melden als ze tussen 2013 en 2018 een televisie kochten bij een (web)winkel van LG, Samsung of een ander merk.
“De praktijken van LG en Samsung hadden een prijsopdrijvend effect en hierdoor werden alle televisiekopers financieel benadeeld”, zegt Bert Heikens, voorzitter van de Stichting Consumenten Competition Claims.