Trendbreuk: LVMH ziet omzet niet langer stijgen
Gepubliceerd op 17 april 2024 om 10:56
Voor het eerst sinds jaren heeft LVMH een kwartaal van krimp achter de rug. Het Franse luxeconcern heeft zijn omzet zien dalen met 2 procent, tot 20,7 miljard euro.
Het luxehuis achter Christian Dior, Sephora en Louis Vuitton maakte in de eerste 3 maanden van dit jaar 20,7 miljard euro omzet: een daling van 2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023. Die omzetdaling heeft het Franse luxeconcern met name te wijten aan een fikse daling in de categorie ‘wijn en sterke dranken’, als gevolg van een herstel na de coronacrisis. De omzet in deze tak daalde met 16 procent. Ook de omzet uit de verkoop van sieraden- en horloges daalde (5 procent).
De verkoop van cosmetica en parfum liet een bescheiden groei van 3 procent zien. 'Selective retailing', waar de verkopen van cosmeticamerk Sephora onder vallen, was met 5 procent de grootste groeier van het bedrijf.
Dat LVMH het afgelopen kwartaal te maken had met een krimp, betekent een trendbreuk. Sinds 2022 weet het bedrijf telkens een groei te noteren. Zo sloot het luxehuis vorig jaar nog af met een omzet van 86,1 miljard euro: 9 procent meer dan het jaar ervoor.