RetailTech: 10 vrouwen, 1 stem
Gepubliceerd op 17 april 2024 om 15:10
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Aldi, Pink Gellac en eBay.
Aldi
De Duitse supermarktketen Aldi gebruikt in Nederland vanaf deze week kunstmatige intelligentie (AI) in zijn reclamespotjes. De discounter heeft acteur Diederik Ebbinge ingeruild voor een met AI gegenereerde stem. Deze stem is gecreëerd door 10 vrouwelijke stemmen van Aldi-medewerkers, vanuit de winkel, het hoofdkantoor en het distributiecentum samen te voegen. Volgens Aldi bespaart het tijd en kosten om met een computerstem reclame-uitingen op te nemen. “Daar profiteert de klant dan weer van”, aldus de supermarktketen. In het promotiefilmpje (zie hieronder) geeft de stem zelf nog een voordeel: “Ik sta dag en nacht voor je klaar en ben nooit verkouden.”
Pink Gellac
Pink Gellac heeft vorige week voor het eerst een livestream-shoppingevent gehouden. Tijdens dit event gingen influencers, experts en deelnemers in gesprek over de laatste modetrends en de producten van Pink Gellac. De deelnemers konden tijdens de livestream met korting producten van Pink Gellac kopen of een minuut gratis winkelen winnen. Willemijn Bouman, chief brand & product officer bij Pink Gellac zegt hierover: “Het opzetten van een dergelijk social shopping event is iets wat we bij Pink Gellac al langer wilden. Het leert ons wat er speelt bij onze klanten. Wij geloven in een multichannelaanpak en dit is een zeer relevant kanaal gebleken voor onze merk.”
eBay
Online marktplaats eBay heeft een nieuwe AI-functie: ‘shop the look’. Met deze nieuwe functie krijgen gebruikers vanuit de app afbeeldingen en ideeën voor outfits, gebaseerd op hun winkelgeschiedenis. Daarbij toont de app zowel luxe-items als tweedehandskleding. De functie is bedoeld om in de loop van de tijd mee te evolueren met de smaak van de klant. Door nieuwe- en tweedehandskleding door elkaar te tonen, hoopt eBay ook de circulaire mode-economie te bevorderen. De functie is vooralsnog alleen beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.